Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu 2030: konsultacje

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu 2030: konsultacje fotolia.pl

Dwa ministerstwa: infrastruktury oraz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapraszają do konsultacji projektu kluczowego dokumentu strategicznego dla planowania rozwoju transportu w Polsce. Zbieranie opinii o strategii ma trwać do 14 grudnia. Z dokumentem można zapoznać się tutaj. Tam też można znaleźć adres, na który można wysyłać uwagi. W dokumencie opisanych jest kilka kierunków działań. Mówi się w nich także o samorządach i lokalnych systemach transportowych.

Czytając materiał z punktu widzenia samorządowego, można zauważyć m.in., że w ramach pierwszego kierunku działań, jako jeden z jego celów szczegółowych wymieniono budowę systemów codziennego dojazdu. Mają one integrować ośrodki miejskie w układy aglomeracyjne i obszary funkcjonalnych, także tworzyć powiązania sieciowe pomiędzy istniejącymi ośrodkami miejskimi w zagrożonych marginalizacją obszarach peryferyjnych. Z kolei w ramach trzeciego kierunku"zmiany w indywidualnej i zbiorowej mobilności" w zakresie działań organizacyjno-systemowych wymieniono tworzenie zachęt dla samorządów, by wymieniały tabor na autobusy z napędem alternatywnym, w tym elektrycznym lub hybrydowym. Rangę projektu strategicznego zyskał "Program rozwoju i utrzymania lokalnych pozamiejskich systemów transportu publicznego". Jak piszą autorzy, program ma na celu zapewnienie dostępności powiatowych systemów transportu publicznego.

W ramach działań na rzecz zwiększania dostępności transportowej regionów za ważną uznano realizację we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego inwestycji budowy dróg regionalnych i lokalnych i ich połączeń z drogami krajowymi. Autorzy zaznaczyli, ze może się to odbywać m.in. poprzez udzielanie JST dotacji celowych z budżetu państwa lub wsparcie ze źródeł pozabudżetowych zadań własnych samorządów w zakresie budowy, przebudowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych. Jak oceniają autorzy, dzięki rozwojowi infrastruktury drogowej zmniejszą się dysproporcje rozwojowe. Autorzy podkreślają potrzebne stabilnego mechanizmu wsparcia finansowego rozwoju dróg lokalnych, który byłby oparty o dochody własne samorządów oraz środki budżetowe i pozabudżetowe. Specyficzny język tego typu dokumentów, w przypadku tej strategii mówi, iż działania administracji rządowej w zakresie mobilności miejskiej będą skoncentrowane na zapewnieniu samorządom optymalnych warunków prawnych i udzielaniu wsparcia finansowego.

Sob., 17 Lst. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża