Finansowanie dróg lokalnych po staremu

Finansowanie dróg lokalnych po staremu fotolia.pl

Nie będzie zmian w finansowaniu inwestycji na drogach lokalnych z funduszy unijnych. Komisja Europejska nie zgodziła się na korekty proponowane przez polski rząd. Nadal obligatoryjnym warunkiem będzie bezpośrednie połączenie siecią TEN-T.

Nadzieję na korzystne dla samorządów lokalnych zmiany wymogów obudziła modyfikacja zapisów Umowy Partnerstwa, przedstawiona przez resort rozwoju w styczniu. Wówczas w projekcie zmian tego najważniejszego dla funduszy unijnych dokumentu znalazł się bardziej miękki niż dotychczas zapis. Zamiast dotychczasowego wymogu połączenia z siecią TEN-T wstawiono wymóg połączenia z siecią dróg krajowych. Byłaby to atrakcyjna dla samorządów lokalnych modyfikacja. Bowiem niewiele dróg lokalnych bezpośrednio łączy z siecią TEN-T.

Niestety w wersji zmian Umowy Partnerstwa z 13 marca, którą przedstawiono stronie samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, powrócono do obecnie obowiązującego zapisu. Na pytania przedstawicieli organizacji samorządowych, dlaczego tak się stało, ministerstwo rozwoju odpowiedziało, iż Komisja Europejska nie zgodziła się na zmianę warunku finansowania inwestycji, polegającego na połączeniu drogi lokalnej z siecią TEN-T. Inną niezaakceptowaną przez urzędników Komisji propozycją modyfikacji zapisów, było usunięcie limitów kwot przeznaczonych na finansowanie na dróg lokalnych z regionalnych programów operacyjnych.

Pon., 24 Kw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża