Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Eurofundusze 2014-2020 na drogi lokalne. Dramatu kolejna odsłona

Eurofundusze 2014-2020 na drogi lokalne. Dramatu kolejna odsłona fotolia.pl

Zapewne, jeszcze nie wszyscy spośród z Państwa zdążyli zapoznać się z informacją opublikowaną przez nas 21 kwietnia, a dotyczącej możliwości dofinansowania inwestycji drogowych z środków unijnych w latach 2014 - 20202, a tymczasem mamy już kolejne informacje dotyczące tej kwestii. Pieniędzy na drogi lokalne ma nie być zgodnie z polityką spójności, ale może znajdą się w ramach polityki wobec obszarów wiejskich. Choć stoi to pod dużym znakiem zapytania. Niestety, znowu poszkodowane mają być powiaty.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zorganizowało 23 kwietnia pierwsze posiedzenie grupy roboczej ds. przygotowania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zaproszonych zostało wiele organizacji, w tym korporacje samorządowe. Resortowi rolnictwa należą się w tym miejscu wyrazy uznania. Koledzy z resortu rozwoju regionalnego póki co nie uznali za stosowne wysłać do samorządowców takiego zaproszenia. Powołane przez nich grupy robocze dla poszczególnych nowych programów operacyjnych pracują bez udziału naszego środowiska. Miejmy nadzieję, że to się zmieni.

Czy drogi lokalne należą do tzw. małej infrastruktury?

Spotkanie, któremu przewodniczyła wiceminister Zofia Szalczyk, zostało sprawnie przeprowadzone. Uczestnikom przedstawiono założenie systemu funduszy europejskich, a następnie systematykę samego programu i jego planowaną interwencję. Szczególne zainteresowanie przedstawicieli środowiska samorządowego wzbudził opis jednego z celów szczegółowych "Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich" w ramach priorytetu 6. "Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich". Albowiem jednym z rodzajów inwestycji jakie przewiduje się do finansowania w tym zakresie jest tzw. mała infrastruktura, wśród której wskazano drogi lokalne. Zabrzmiało to bardzo pozytywnie, w porównaniu do informacji jaką słyszymy od przedstawicieli MRR, że drogi lokalne nie będą mogły być finansowane z polityki spójności.

Problem jednak, jak wyjaśniła wiceminister Szalczyk, w definicji pojęcia owej małej infrastruktury. Określenie to zostało użyte w projekcie rozporządzenia Komisji Europejskiej, regulującego interwencję Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Art. 21. rozporządzenie mówi, że w zakresie "podstawowych usług i odnowy wsi na obszarach wiejskich" znajdują się "inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną". Pani wiceminister wyjaśniła, że polska delegacja czyni starania, aby do tej definicji dodano wiejskie drogi lokalne, jako element małej infrastruktury. Zatem póki co finansowanie tej potrzeby zostało wpisane do projektu PROW 2014-2020 niejako awansem. Z zastrzeżeniem, że zapis wymaga uzgodnienia z Komisją Europejską. Zobaczymy więc, czym zakończą się starania polskiej strony.

Dodatkowo wiceminister wyraźnie podkreśliła, że nigdzie w przepisach wszystkich funduszy unijnych nie mówi się o finansowaniu dróg lokalnych. Warto w tym miejscu dodać dla konfrontacji, o czym informowaliśmy już Państwa, że Rada Ministrów przyjęła w styczniu br. dokument Założenia Umowy Partnerstwa (główny dokument programujący fundusze europejskie w Polsce), w którym wyraźnie wymienia się drogi lokalne jako możliwe do finansowania.

Powiaty podwójnie poszkodowane

Przedstawicieli samorządów powiatowych zaniepokoił fakt, iż wśród potencjalnych beneficjentów dofinansowania na inwestycje w drogi lokalne, przewidywanych w PROW 2014-2020, nie ma powiatów. Wymieniono jedynie gminy. Obecni na spotkaniu przedstawiciele Związku Powiatów Polskich zwrócili uwagę, że samorządowcy odsyłani są w kwestii finansowania dróg lokalnych od Sasa do Lasa. Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska mówi wprost, że polityka spójności nie będzie finansować tych inwestycji i odsyła ewentualnie do polityki obszarów wiejskich. Tymczasem minister rozwoju obszarów wiejskich wcale nie jest pewien czy w ramach jego programu będzie to możliwe.

W temacie – finasowanie dróg lokalnych z środków unijnych… spektakl wątpliwości wciąż trwa!

Pt., 26 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża