Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Programy profilaktyki chorób zakaźnych w dobie COVID-19

Programy profilaktyki chorób zakaźnych w dobie COVID-19 fotolia.pl

24 listopada br. w formule online odbyła się debata, zorganizowana przez portal Rynek Zdrowia, która omawiała kwestie organizacji programów profilaktyki chorób zakaźnych w dobie pandemii COVID-19. Doświadczeniami w tym zakresie podzieli się: Daria Kwiatkowska, kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Tarnowo Podgórne, Elżbieta Kois-Żurek, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa oraz Michał Porowski, prawnik, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Crido Taxand.

W Krakowie w tym roku planowano zaszczepić na grypę 13 tysięcy seniorów, z uwagi na problemy, głównie z dostępnością szczepionek, do tej pory udało się zaszczepić 6 tysięcy seniorów. Na dzień dzisiejszy miasto ma wykupione szczepionki, które do końca roku pozwolą na zaszczepienie populacji 10 tysięcy seniorów. Ponadto miasto, przygotowało się na rok 2021, do wdrożenia programu szczepień przeciwko pneumokokom dla seniorów powyżej 75 roku życia. Program ten posiada już pozytywną opinię Agencji. Planowane jest również szczepienie dzieci przeciwko pneumokokom, w tym dzieci do 2 roku życia za pomocą kropli do nosa zamiast tradycyjnego wkłucia.

W ramach działań podejmowanych w tym roku miasto postanowiło zaszczepić mieszkańców Domów Pomocy Społecznej przeciwko pneumokokom jest to około 600 osób. Ponadto, zdecydowano się na szczepienie pracowników urzędu miasta oraz ośrodków miejskich szczególnie pracowników oświaty i pomocy społecznej.

Jak przekonywała dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa programy profilaktyki zdrowotnej, zakładające ochronne szczepienia dla seniorów cieszą się w Krakowie bardzo dużym zainteresowaniem pomimo pandemii. Miejsca zapełniają się w ciągu 2-3 dni, a seniorom nie zagrażają w tym zakresie żadne ruchy antyszczepionkowe.

W Tarnowie Podgórnym skala działań jest nieporównywalnie mniejsza od tych podejmowanych w Krakowie, jednak gmina już od 5 lat szczepi seniorów przeciwko grypie. Gmina planowała wdrożenie od 2021 programu sczepienia przeciwko pneumokokom dla seniorów, powyżej 60 roku życia, jednak z uwagi na pandemię zdecydowano się na realizację programu już od tego roku. Pieniądze na ten cel zostały przesunięte z „korkowego”. W tym roku ustawodawca wprowadził możliwość przesuwania środków z „korkowego” na inne cele związane z przeciwdziałaniem COVID-19 na podstawie art. 15 qc ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Środki przesunięte w ten sposób można wykorzystać do końca roku 2020. Gmina planuje zaszczepienie przeciwko pneumokokom urzędników gminnych, z uwagi na fakt narażenia na zachorowanie poprzez obsługiwanie dużej ilości klientów. Szczepienia zlecone są jednej przychodni, z terenu gminy, która sama zaopatruje się w szczepionki.

Michał Porowski zwracał uwagę, na fakt niewykorzystywania sporego potencjału przez gminy w dwóch poniższych zakresach. Po pierwsze w podatku od nieruchomości – wiele dużych firm jest nie do końca właściwie opodatkowanych. Po drugie w funduszach antycovidowych – należy zmotywować spółki miejskie i samorządowe instytucje kultury do pozyskiwania tychże środków.

Ponadto zwracał uwagę, że przesuwanie środków na działania związane z przeciwdziałaniem COVID-19 to tak naprawdę bardzo szeroka kategoria, z której można na różne sposoby korzystać. W praktyce możliwy jest np. zakup laptopów dla urzędników czy zakup pojazdów dla straży pożarnej. W przypadku środków pochodzących z „korkowego” środki te podlegają kontroli zarówno przez RIO jak i przez PARPA. Natomiast, jeżeli jest konkretna uzasadniona konieczność przesunięcia tychże środków wówczas w toku kontroli nie będzie problemów z ich innym wykorzystaniem, niż pierwotnie założono.

Warto jest mieć zapasowy, zaopiniowany pozytywnie przez AOTOMiT program profilaktyki zdrowotnej, bo pozytywna opinia nie zobowiązuje do jego realizacji, natomiast można go wykorzystać w sytuacjach nieplanowanych zmian, takich jak mają miejsce na przykład w tym roku, z uwagi na epidemię COVID-19.

Śr., 25 Lst. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek