Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jakie problemy zgłaszamy do Rzecznika Praw Pacjenta?

Jakie problemy zgłaszamy do Rzecznika Praw Pacjenta? fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta ma prawo bezpośredniej interwencji w placówkach medycznych. Gdy zgłaszany do Rzecznika Praw Pacjenta problem zagraża życiu pacjenta wówczas pracownicy Biura RPP podejmują natychmiastowo interwencję w sposób telefoniczny lub pisemny. Taka interwencja pozwala niemal natychmiastowo rozwiązać problem pacjenta.

Od 1 marca do 31 października 2020 roku Biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Na podstawie wpływających od pacjentów sygnałów i zgłoszeń dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta podjęli 2 298 interwencji telefonicznych oraz 927 pisemnych.

W zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej były to 602 interwencje telefoniczne oraz 376 pisemnych, w szpitalach podjęto 131 interwencji telefonicznych oraz 390 pisemnych, w tym 43 przypadki dotyczyły szpitalnych oddziałów ratunkowych.

Najczęstsze przyczyny interwencji dotyczyły: 

  • problemów z dodzwonieniem się do rejestracji w przychodni rejonowej;
  • dostępu do świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opiece specjalistycznej;
  • dostępu do leków i zwłoki w wystawianiu recept lekarskich; 
  • przedwczesnego wypisania chorego z oddziału bez zapewnienia właściwej diagnostyki i leczenia;
  • zaniechania wykonania zaleceń lekarskich zapowiadanych w leczeniu szpitalnym;
  • odmowy realizacji zaleconych procedur medycznych;
  • odmowy rejestracji skierowań do leczenia specjalistycznego;
  • odmowy udzielenia pomocy na izbie przyjęć;
  • braku zapewnienia ciągłości leczenia;
  • zapewnienia dalszej opieki w zakładach opiekuńczo-leczniczych lub w zaopatrzenie w wyroby medyczne.

Rok 2020 przypadł na czas pandemii choroby COVID-19. Większość interwencji dotyczyła problemów wynikających pośrednio lub bezpośrednio z przyczyn tej epidemii. W tym zakresie pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie:

  • problemów w kontakcie telefonicznym z placówką ochrony zdrowia;
  • odmowy udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • odmowy wystawienia recepty lub e-recepty;
  • trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych w ramach kontynuacji leczenia (w tym min. rehabilitacji leczniczej);
  • odmowy wystawienia skierowania na leczenie specjalistyczne;
  • braku informacji nt. wyników testów na COVID-19;
  • trudności w kontakcie z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną;
  • zakazu przebywania z dzieckiem podczas hospitalizacji;
  • braku możliwości uzyskania informacji przez osoby bliskie na temat stanu zdrowia pacjenta przebywającego w szpitalu;
  • zakazu odwiedzin w szpitalach;
  • trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych;
  • zakazu porodów rodzinnych.

Wszystkie problemy w zakresie świadczeń zdrowotnych można zgłaszać do RPP za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta pod numerem 800 190 590.

Źródło: RPP 

Pt., 6 Lst. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek