Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA o odwołaniu dyrektora ZOZ-u

WSA o odwołaniu dyrektora ZOZ-u fotolia.pl

W sytuacji, gdy organ dokumentuje racje, którymi się kierował podejmując zaskarżoną uchwałę, brak jest podstaw do stwierdzenia, że sposób realizacji kompetencji wynikających z art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym jest dowolny – tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach. Ponadto podkreślił, że możliwość odwołania ze stanowiska nie jest warunkowana brakiem wpływu na zaistniały stan rzeczy. Co jeszcze powiedział Sąd?

Sąd wskazał m.in., że uchwała podejmowana w oparciu o art. 32 ust. 2 pkt 5 u.s.p. nie jest decyzją administracyjną i w związku z tym w postępowaniu poprzedzającym jej wydanie nie znajdują wprost zastosowania, jak twierdziła Skarżąca, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak zaznaczył Sąd, zarówno przepisy ustawy o samorządzie powiatowym jak i ustawy o działalności leczniczej, nie przewidują konieczności przeprowadzania przed wydaniem aktu o odwołaniu ze stanowiska dyrektora sformalizowanego postępowania dowodowego. Istotne jest natomiast, aby strona nie była zupełnie zaskoczona podjętym wobec niej aktem, znała kierowane do niej zastrzeżenia i mogła się do nich odnieść; w tym aspekcie decydujące są okoliczności towarzyszące podjętej uchwale oraz niezwykle ważną rolę pełni uzasadnienie zaskarżonej uchwały – podkreślił WSA.

Wojewódzki Sąd przypomniał o tym, że choć w naszym systemie prawnym nie został jednoznacznie wyrażony normatywny obowiązek uzasadniania uchwał organów samorządu terytorialnego, to zwłaszcza w sytuacji, gdy ustawodawca nie wprowadza norm materialnych określających przesłanki rozstrzygnięcia, poprzestając jedynie na ustanowieniu normy kompetencyjnej – uzasadnienie uchwały spełnia zasadniczą rolę w procesie kontroli zaskarżonego rozstrzygnięcia. W tym zakresie Sąd nie podzielił wyrażonego w odpowiedzi na skargę poglądu organu, co do braku wymogu uzasadnienia uchwały w sprawie odwołania dyrektora. Istotne są bowiem motywy jakimi kierował się organ podejmując dany akt – orzekł WSA. Sąd odwołał się też do utrwalonego w orzecznictwie stanowiska co do tego, że szczególny skutek aktu organu administracji publicznej, jakim jest odwołanie kierownika jednostki organizacyjnej powiatu w trybie natychmiastowym, pociąga za sobą uznanie, że niezależnie od formy aktu i jego nazwy (decyzja, uchwała, zarządzenie), konieczne jest zawsze zapewnienie możliwości wypowiedzenia się przez zainteresowanego, którego dotyczy postępowanie na każdym jego etapie oraz należyte uzasadnienie podjętego aktu.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 czerwca 2020 r., II SA/Ke 19/20

Źródło: CBOSA

Sob., 15 Sp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel