UOKiK ostrzega przed gotowymi wyrobami garmażeryjnymi

UOKiK ostrzega przed gotowymi wyrobami garmażeryjnymi fotolia.pl

W pierwszym kwartale 2018 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała wyroby garmażeryjne. Kontroli podlegały zarówno ich jakość jak i oznakowanie. Wyniki są zatrważające - co czwarte danie wzbudziło zastrzeżenia Inspekcji Handlowej! Najgorzej pod tym względem wypadły gotowe produkty sprzedawane luzem.

Inspektorzy odwiedzili 78 małych i sieciowych sklepów oraz hurtowni. Ocenili 405 partii wyrobów, w tym między innymi pierogi, pyzy, zupy, dania mięsne - oferowane zarówno w opakowaniach (326), jak i luzem - na wagę (79). Nieprawidłowości stwierdzili w 43 placówkach (55 proc. skontrolowanych). Mieli zastrzeżenia do 113 partii (28 proc.), w tym do połowy skontrolowanych produktów sprzedawanych luzem.

78 partii produktów zostało przebadanych w laboratorium. Pracownicy zakwestionowali 27 z nich, co oznacza, ze w więcej niż co trzecim produkcie wykryto nieprawidłowości. Przykładowe nieprawidłowości:

  • mniej produktu, niż wskazywała deklaracja na opakowaniu – np. o 7-9 proc. mniej ozorów w galarecie,
  • mniej nadzienia w pyzach (było 25 proc. przy deklaracji nie mniej niż 30 proc.),
  • więcej bulionu we flaczkach wieprzowych (było 78,8 proc. przy deklaracji 73 proc.),
  • wołowina w kotletach mielonych i drób w pierogach z mięsem, których nie było w wykazie składników na opakowaniach.

Nieprawidłowości polegały także na niewłaściwym oznakowaniu produktów. Aż 84 partii produktów było źle oznakowanych. Najgorzej pod tym względem wypadły produkty sprzedawane na wagę.

W przypadku dań w opakowaniach:

  • brakowało oznaczeń, np. w języku polskim,
  • brakowało pełnej nazwy wyrobu,
  • alergeny nie zostały wyróżnione na opakowaniu,
  • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia były podane nieprawidłowo – np. źle wskazano miejsce, gdzie znajduje się data,
  • na opakowaniu były pokazane warzywa lub przyprawy, które nie wchodziły w skład produktu (np. pietruszka, czosnek i pomidor na opakowaniu knedli z truskawkami).

W przypadku produktów sprzedawanych luzem:

  • w miejscu sprzedaży brakowało pełnej nazwy produktu,
  • oznaczenia wprowadzały w błąd (np. informacja „a’la domowa”, choć produkt zawierał konserwanty),
  • brakowało wykazu składników, w tym alergenów.

W jednym miejscu wyroby były niewłaściwie przechowywane, w trzech – 4 partie wyrobów garmażeryjnych były przeterminowane.

W wyniku kontroli sześć osób winnych popełnienia wykroczenia otrzymało mandaty karne. Wobec przedsiębiorców, którzy wprowadzili do obrotu wyroby garmażeryjne o niewłaściwej jakości handlowej zostały wszczęte postępowania administracyjne w sprawie wymierzenia kar pieniężnych. Inspekcja Handlowa skierowała 23 informacje o nieprawidłowościach do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i 3 do organów nadzoru sanitarne.

Źródło: UOKiK

Wt., 27 Sp. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek