Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak poprawić prewencje samobójstw dzieci i młodzieży?

Jak poprawić prewencje samobójstw dzieci i młodzieży? fotolia.pl

Członkowie Zespołu Roboczego ds. Prewencji Samobójstw i Depresji po dyskusji, która miła miejsce na spotkaniach w dniach 1 marca oraz 17 maja br. wyrazili opinię, że pomoc telefoniczna oraz pomoc online są bardzo ważnymi elementami składowymi systemu profilaktyki samobójstw w Polsce i powinny być finansowane w całości ze środków publicznych przeznaczonych na wspieranie zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeń psychicznych.

Aktualna sytuacja, panująca w publicznej opiece zdrowotnej nie daje gwarancji szybkiego i skutecznego uzyskania oczekiwanej pomocy. Problem ten dotyczy zwłaszcza specjalistycznej pomocy psychiatrycznej i psychologicznej dla dzieci i młodzieży. Pomoc psychiatryczna nie zawsze jest dostępna ze względu na niewystarczająca liczbę psychiatrów dzieci i młodzieży oraz niewystarczające finansowanie szpitali i innych placówek opieki psychiatrycznej, w których dzieci i młodzież mogą uzyskać specjalistyczną pomoc. Te czynniki o charakterze strukturalnym decydują o tym, że niezbędne jest wzmocnienie w najbliższej przyszłości pomocy telefonicznej i interwencji kryzysowej oferowanej tej grupie wiekowej. Zdaniem Zespołu to działanie należy uznać za priorytetowe.

Próby samobójcze i samobójstwa dokonane wśród dzieci i młodzieży stanowią w Polsce poważny problem zdrowotny i społeczny. Szacuje się, że w ostatnich kilku latach samobójstwa były w naszym kraju drugą po urazach i wypadkach drogowych przyczyną zgonu w grupie wiekowej 10-19 lat.

Skuteczność profilaktyki zachowań samobójczych zależy od zastosowania w praktyce działań opartych na naukowych dowodach. Działalność telefonów zaufania i innych form łatwo dostępnej pomocy specjalistycznej dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym należy do potwierdzonych metod profilaktyki samobójstw i innych zachowań problemowych okresu dojrzewania.

Centrum Wsparcia Dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego 800 70 2222, które powstało w 2017 roku jako element systemowych działań podjętych w ramach Narodowego Programu Zdrowia, nie jest w stanie samodzielnie odpowiedzieć na potrzeby najmłodszych klientów. Wskazują na to doświadczenia zgromadzone w 2018 r. W praktyce bardzo często konsultanci Centrum wsparcia kierują młodych rozmówców do Telefonu Zaufania 116 111. Te doświadczenia wskazują dobitnie, że potrzebny jest w naszym kraju system pomocy telefonicznej/online uwzględniający specyfikę wieku dojrzewania wśród osób poszukujących pomocy w kryzysie psychicznym.

Telefon Zaufania 116 111 utrzymuje się obecnie z pieniędzy pozabudżetowych, a przez to jego działanie uzależnione jest od posiadanych środków. Taki stan rzeczy nie służy stabilności systemu pomocy dla osób w kryzysie psychicznej, a szczególnie dla dzieci i młodzieży.

Biorąc pod uwagę Zespół Roboczy ds. Prewencji Samobójstw i Depresji zwraca się do Rady ds. Zdrowia Publicznego o podjęcie działań na rzecz systemowego rozwiązania kwestii dostępności do pomocy telefonicznej/online dla osób w kryzysie psychicznym oraz zapewnienia równowagi w finansowaniu ze środków budżetowych ww. usług.

Z całością opinii można zapoznać się poniżej.

Załączniki:
Pobierz ten plik (Opinia ZRdsPSiD dot Telefonu Zaufania.pdf)Opinia545 kB
Czw., 15 Sp. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek