Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Straszyli ludzi złym stanem zdrowia dostali karę od UOKiK

Straszyli ludzi złym stanem zdrowia dostali karę od UOKiK fotolia.pl

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył na jedną z firm, która organizowała pokazy handlowe a podczas nich wprowadzała konsumentów w błąd, ponad 2,7 mln złotych kary.

Postępowanie przeciwko firmie zostało wszczęte w lutym 2019 r. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach. Żeby wyjaśnić sprawę, pracownicy UOKiK wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji.

Urząd ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach ''Akademii Zdrowia'' albo akcji ''Zdrowa Polska'', nie ujawniając przy tym handlowego charakteru pokazów.

W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu w ramach „promocji”. Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty Spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.

UOKiK nałożył na firmę a karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych (2 723 917 zł). Firma musi zaniechać stosowania nieuczciwych praktyk. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.

Źródło: UOKiK 

Śr., 17 Lp. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek