Narodziny w Internecie

Narodziny w Internecie fotolia.pl

Senat RP przyjął bez poprawek projekty Ministerstwa Cyfryzacji, które mają pozwolić m.in. na zgłoszenia narodzin dziecka za pośrednictwem Internetu.

Obecnie, aby zgłosić narodziny dziecka rodzic osobiście musi udać się do urzędu. Po 1 czerwca 2018 r. nie będzie to konieczne. Po zarejestrowaniu urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego, odpis aktu urodzenia zostanie przesłany zgłaszającemu wraz z powiadomieniem o nadanym numerze PESEL oraz z zaświadczeniem o zameldowaniu. Dokument będzie wydawany w postaci papierowej lub elektronicznej.

To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać. Nowe rozwiązanie ustawowe ma umożliwić także tzw. parentyzację (w funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami).

„Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus” – wskazuje MC.

Po zmianach numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. To rozwiązanie ma wejście w życie od 1 grudnia 2018 r.,

Projekt MC zakłada też szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL. Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi (planowane wejście w życie - 1 maja 2019 r.)

Teraz projekty Ministerstwa Cyfryzacji zostaną przekazane do podpisu Prezydenta RP.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Śr., 9 Mj. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun