Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Realizacja praw dzieci z chorobami przewlekłymi

Realizacja praw dzieci z chorobami przewlekłymi fotolia.pl

Rzecznik Praw Dziecka wielokrotnie zwracał uwagę na nieuregulowany problem, dotyczący konieczności zabezpieczenia pełnej realizacji prawa dziecka do nauki oraz do zdrowia, w kontekście dziecka/ucznia z chorobą przewlekłą.

W swym wystąpieniu z 10 stycznia br. do Ministra Zdrowia Rzecznik po raz kolejny poprosił o podjęcie działań w celu uregulowania tych elementów opieki, które mają wpływ na zabezpieczenie zdrowia dziecka w jednostkach systemu oświaty, w szczególności zagwarantowania dzieciom w przedszkolach opieki pielęgniarskiej.

Jak zauważył Marek Michalak, do Rzecznika nadal zgłaszane są sprawy odnoszące się do warunków pobytu i właściwej opieki nad dziećmi z chorobami przewlekłymi w jednostkach systemu oświaty. Z otrzymanych zgłoszeń wynika, że problem ten w szczególności dotyka najmłodsze dzieci, tj. w przedszkolach cierpiące na cukrzycę, padaczkę, fenyloketonurię, czy alergie pokarmowe.

W tym kontekście Rzecznik wskazał na brak obowiązujących, systemowych i jednolitych regulacji, określających zasady podania leku w jednostce sytemu oświaty oraz warunki opieki nad dziećmi z chorobą przewlekłą z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb zdrowotnych, psychofizycznych i edukacyjnych.

Jednocześnie Rzecznik Praw Dziecka zasygnalizował pewne rozbieżności w poglądach resortu edukacji i resortu zdrowia na temat roli nauczyciela i podejmowanej przez niego czynności, jaką stanowi podanie leku uczniowi z chorobą przewlekłą.

W piśmie z 20 maja 2016 r. Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej wyrażono pogląd, że: ,,Nauczyciel i pracownicy niepedagogiczni (np. pomoc nauczyciela) wykonują obowiązki opiekuńcze podczas pobytu dziecka w przedszkolu/szkole/placówce, pełniąc jedynie rolę wspierającą proces leczenia. Ponadto nauczyciel, tak jak każdy obywatel, jest obowiązany do udzielenia pierwszej pomocy (.. .)".

Natomiast z opinii z 5 maja 2015 r. Departamentu Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia wynika, że samo podanie leków zleconych przez lekarza jest czynnością polegającą na realizacji zlecenia lekarskiego, które wiąże się ze sprawowaniem funkcji opiekuńczej nad dzieckiem. Jak podkreślono: ,,Przyjęcie odmiennej interpretacji pozostawałoby w sprzeczności z zasadami leczenia oraz samoopieki osób przewlekle chorych''. Ponadto zgodnie z ww. stanowiskiem działania podejmowane przez opiekunów faktycznych (nauczycieli, wychowawców) powinny być analogiczne do tych, które w podobnych sytuacjach podejmowaliby rodzice dziecka. Przyjęcie odmiennej interpretacji, zgodnie z którą nauczyciel podczas pobytu dziecka w placówce oświatowej nie mógłby podawać leków zleconych dziecku przez lekarza narażałoby dziecko na utratę zdrowia lub życia, a opiekuna (nauczyciela lub wychowawcę) na zarzut niewłaściwego sprawowania opieki''.

Zwracając uwagę na problemy dzieci z chorobą przewlekłą, a także mając na uwadze potrzeby dzieci z niepełnosprawnością, jak również znaczenie działań profilaktycznych w rozwoju dziecka, Rzecznik Praw Dziecka równocześnie dostrzega pilną potrzebę objęcia dzieci w wychowaniu przedszkolnym opieką zdrowotną, sprawowaną przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania.

Źródło: www.brpd.gov.pl

Sob., 20 St. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka