W trosce o dzieci ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi

W trosce o dzieci ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi fotolia.pl

Edukacja przedszkolna i szkolna otwiera zupełnie nowy rozdział w życiu dziecka. Musi zaistnieć w grupie rówieśniczej i w dużej, zorganizowanej społeczności.

W związku z powyższym – zdaniem Marka Michalaka, Rzecznika Praw Dziecka, jednostki systemu oświaty powinny być instytucjami, które w sposób szczególny wspierają uczęszczające tam dzieci i przejmują odpowiedzialność za opiekę nad nimi podczas ich pobytu w przedszkolu, szkole czy placówce.

Ważnym elementem tej opieki jest realizacja specjalnych potrzeb żywieniowych dzieci (np. odpowiednia liczba i częstotliwość posiłków lub ograniczenia w spożywaniu niektórych produktów) poprzez uwzględnienie ich w organizacji posiłków szkolnych. Wśród specjalnych potrzeb żywieniowych należy wymienić m.in. alergie pokarmowe, celiakię, cukrzycę, fenyloketonurię, mukowiscydozę.

Jak wskazał Rzecznik nie należy też zapominać o uczniach z nadwagą i otyłością, którzy również wymagają zindywidualizowanego podejścia dietetycznego, zarówno w zakresie częstotliwości posiłków, jak i ich zbilansowania energetycznego.

Oddzielny problem stanowią specjalne potrzeby żywieniowe dzieci wynikające z norm kulturowych i religijnych ich rodzin. W ocenie Rzecznika Praw Dziecka jednostki systemu oświaty powinny respektować prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie ze swoim światopoglądem.

Skargi wpływające do Rzecznika Praw Dziecka pokazują, że jednostki systemu oświaty nie zawszę są przygotowane do wskazanych wyżej zadań. Są miejsca, w których uwzględnianie specjalnych potrzeb żywieniowych uczniów i wychowanków jest oczywiste i dzieci mają zapewniony dostęp do żywienia adekwatnego do ich indywidualnego zapotrzebowania. Funkcjonuje jednak znaczna liczba placówek, które nie zapewniają dzieciom warunków do stosowania diety zgodnej z ich wymaganiami zdrowotnymi lub światopoglądowymi. Organizacja żywienia zbiorowego nie przewiduje tam bowiem możliwości indywidualizacji posiłków.

W opinii Rzecznika Praw Dziecka niezbędne jest zatem wypracowanie jasnego przekazu dla osób zarządzających jednostkami systemu oświaty, że realizacja powyższych postulatów jest ich obowiązkiem.

W związku z powyższym Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Zdrowia o analizę tej sprawy i podjęcie działań w ramach współpracy międzyresortowej w celu zagwarantowania dzieciom i młodzieży równych szans w systemie edukacji w zakresie realizacji ich specjalnych potrzeb żywieniowych.

 Źródło: www.brpd.gov.pl

Czw., 21 Gr. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka