Podatek od wyżywienia wg NSA

Podatek od wyżywienia wg NSA fotolia.pl

W przypadku organu władzy publicznej sam fakt wykonywania świadczenia mieszczącego się w definicji odpłatnego świadczenia usług, nie przesądza o prawnopodatkowych konsekwencjach dokonywanych czynności, gdyż konieczne jest zbadanie okoliczności (kontekstu czynności) istotnych z punktu widzenia art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług – stwierdził NSA w wyroku z dnia 31 sierpnia 2020 r., sygn. akt: I FSK 655/18.

Spór w sprawie dotyczył tego, czy gmina działa w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie działań polegających na zapewnieniu usług wyżywienia dla dzieci podczas pobytu w przedszkolu lub w szkole, za które to usługi gmina pobiera określone opłaty, czy też w zakresie tych czynności i pobieranych za nie opłat Gmina działa jako organ władzy publicznej, co oznacza wyłączenie z kręgu podatników VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy.

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił pogląd przemawiający za wyłączeniem Gminy w zakresie spornych czynności spod opodatkowania VAT. W ocenie NSA, decydujące znaczenie dla określenia prawnopodatkowego statusu gminy będącej organem władzy publicznej jest treść art. 15 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis ten stanowi implementację art. 13 ust. 1 Dyrektywy 112, zgodnie z którym podmioty prawa publicznego są wyłączone z kategorii podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, chyba że wykluczenie tych podmiotów z kategorii podatników prowadziłoby do znaczących zakłóceń konkurencji.

Pt., 11 Wrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka