Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MRPiPS wyjaśnia jak wypełnić wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju ekonomicznego

MRPiPS wyjaśnia jak wypełnić wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju ekonomicznego fotolia.pl

Tarcza antykryzysowa daje przedsiębiorcom możliwość ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzenia ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia jak wypełnić wniosek.

W świetle ustawy (pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa) pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50 proc., nie niższe jednak niż w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dzięki środkom z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracodawca otrzymać może dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 1 533,09 zł (w tym składki na ubezpieczenie społeczne, przy założeniu składki wypadkowej na poziomie 1,67 proc.), z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Z kolei przedsiębiorca, który obniżył wymiar czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa, może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika maksymalnie do 20 proc., nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie GUS, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przy tak obniżonym wymiarze czasu pracy Fundusz dofinansuje do wysokości połowy wynagrodzenia, nie więcej niż 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 2 452,27 zł (w tym składki na ubezpieczenie społeczne, przy założeniu składki wypadkowej na poziomie 1,67 proc.).

Wniosek można wypełnić bez wychodzenia z domu, korzystając z platformy praca.gov.pl.

Krok 1 – Kompletowanie dokumentów

Należy skompletować dokumenty, które trzeba dołączyć do wniosku. Potrzebne będą: kopia porozumienia z pracownikami, wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń oraz kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy). Załączniki do wniosku przygotować należy w postaci elektronicznej, zwracając uwagę aby wielkość pojedynczego dokumentu nie była większa niż 1 MB.

Krok 2 – Wybór właściwego urzędu pracy

Wniosek kierowany będzie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy Korzystając z platformy wystarczy tylko wybrać właściwy urząd z rozwijanej listy.

Krok 3 – Uzupełnienie danych przedsiębiorstwa

W trzecim kroku należy uzupełnić dane przedsiębiorstwa m.in. nazwę, NIP i REGON, adres siedziby i dane kontaktowe. Jeśli miejsce wykonywania działalności gospodarczej jest inne niż adres siedziby firmy, to też  musimy to zaznaczyć w odpowiednim polu. Wskazujemy też kto reprezentuje przedsiębiorcę. Musimy wskazać dane tej osoby (imię i nazwisko) oraz rodzaj i numer dokumentu tożsamości.

Krok 4 – Właściwa treść wniosku

Po uzupełnieniu podstawowych danych można przejść do właściwej treści wniosku, w której wnosimy o przyznanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) środków na wypłatę świadczeń.

W tym miejscu należy wskazać datę, od kiedy wnioskujemy o pomoc (nie wcześniej niż od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy) i z jakiego tytułu (postoju ekonomicznego, obniżonego wymiaru czasu pracy). Wskazujemy również dla ilu pracowników wnioskujemy o wsparcie, za ile miesięcy, z jakim przeznaczeniem (dofinansowanie do wynagrodzenia, pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia) i w jakiej kwocie.

Podajemy również numer rachunku, którym posługujemy się w naszej działalności gospodarczej.

Krok 5 – Oświadczenia

W kolejnego kroku należy złożyć oświadczenie o posiadaniu statusu przedsiębiorcy, wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych, braku przesłanek do ogłoszenia upadłości, niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP, FP lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r., nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy, skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w specustawie, odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników dołączonym do wniosku

Krok 6 – Załączniki

Trzeba dołączyć załączniki do wniosku przygotowane w wersji elektronicznej, zwracając uwagę aby wielkość pojedynczego dokumentu nie była większa niż 1 MB:

Krok 7 – Podpis

Złożenie wniosku do wybranego urzędu wymaga podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Ważne!

Wraz z wnioskiem należy przekazać umowę o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19, wg określonego wzoru (plik w formacie pdf). Wzór umowy można pobrać ze strony praca.gov.pl

Co dalej?

Na podstawie umowy zawartej z pracodawca, dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy przekazuje pracodawcy miesięcznie transze na wypłatę świadczeń. Pracodawca niezwłocznie po otrzymaniu środków wypłaca pracownikom otrzymane świadczenia, odprowadza należne składki na ZUS oraz podatek dochodowy zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Źródło: MRPiPS

Pt., 3 Kw. 2020 3 Komentarze Dodane przez: Alicja Cisowska

Komentarze

Grzegorz Garbas
+1 # Grzegorz Garbas 2020-05-24 13:56
a gdzie ten załacznik wykazu pracowników, po prostu nie ma jak znależć
| | |
Redakcja
-3 # Redakcja 2020-05-25 08:00
Panie Grzegorzu, w tekście artykułu jest podany link: „Wniosek można wypełnić bez wychodzenia z domu, korzystając z platformy praca.gov.pl.”
I na stronie praca.gov.pl wszystko jest dostępne, załącznik również.
Należy kliknąć:
Tarcza antykryzysowa, następnie:
Wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, i tam:
poniżej Regulaminu pod tekstem: Przeczytaj zanim przystąpisz do wypełnienia wniosku: punkt 3 na czerwono, a obok: pobierz wykaz pracowników.
Bezpośredni link: https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/inneSprawy/wyborUrzedu?dest=TARCZA
| | |
Guest
+6 # Guest 2020-12-29 19:36
Witam . Co to załącznik trzeba dodać w tarczy mikro przedsiębiorcy i skąd go pobrać . Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałani em i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków
| | |