Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w „500+”

Zmiany w „500+” fotolia.pl

Do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada przyznanie świadczenia 500+ na pierwsze dziecko, niezależnie od kryterium dochodowego. To główna, ale nie jedyna zmiana w zasadach przyznawania niniejszego świadczenia. W artykule prezentujemy zmiany zaproponowane w niniejszym projekcie.

Od 1 lipca 2019 r. świadczenie „Rodzina 500+” będzie przysługiwało na każde dziecko do 18. roku życia – bez kryterium dochodowego. Objęcie wszystkich dzieci świadczeniami z programu spowoduje wzrost wydatków z budżetu państwa na rzecz rodzin do poziomu ok. 4% PKB.

Wprowadzony zostanie szczególny termin, 3 miesięcy od urodzenia dziecka na złożenie wniosku o świadczenie wychowawcze na nowo narodzone dziecko. Złożenie wniosku w tym terminie skutkowało będzie przyznaniem świadczenia wychowawczego z wyrównaniem od narodzin dziecka. W aktualnym stanie prawnym świadczenie co do zasady przysługuje od miesiąca, w którym złożony został wniosek.

Wprowadzone zostanie rozwiązanie pozwalające na przyznanie, z zachowaniem ciągłości świadczenia wychowawczego drugiemu z rodziców w przypadku śmierci rodzica, któremu świadczenie zostało przyznane na dany okres lub, który zmarł prze rozpatrzeniem złożonego wniosku.

Zmieniony zostanie również okres świadczeniowy na jaki ustalone zostanie prawo do świadczenia wychowawczego. Zmiana ta wynika z postulatów samorządów gminnych, które rozpatrują wnioski z różnych systemów wsparcia rodzin z dziećmi na utrzymaniu w tym samym czasie.

Wprowadzone zostaną przepisy proceduralne regulujące sposób postępowania  w przypadku zmiany miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się lub otrzymującej świadczenie wychowawcze.

Zlikwidowany zostanie natomiast obowiązek rozstrzygania o przyznaniu świadczenia w drodze decyzji administracyjnej na rzecz prostszego rozwiązania na wzór rozwiązania funkcjonującego w programie „Dobry start” polegającego na wydawaniu informacji o przyznaniu świadczenia zamiast decyzji. Proponowane rozwiązanie ma uprościć postępowanie i przyśpieszyć wypłaty przyznanego świadczenia wychowawczego. Nieodebranie informacji nie będzie skutkowało wstrzymaniem wypłaty przyznanego świadczenia.

Projektodawca postanowił zrezygnować z zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, który stanowi, że „Świadczenie wychowawcze na dane dziecko nie przysługuje, jeżeli osobie samotnie wychowującej dziecko nie zostało ustalone, na rzecz tego dziecka od jego rodzica, świadczenie alimentacyjne na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, chyba że: 1) drugie z rodziców dziecka nie żyje; 2) ojciec dziecka jest nieznany; 3) powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone; 4) sąd zobowiązał jedno z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego na rzecz tego dziecka; 5) dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach.”

Projekt zakłada zmiany w wysokości kosztów obsługi programu „Rodzina 500+” przez gminy. Na konieczność wprowadzenia zmian wskazuje zwiększenie liczby składanych wniosków o świadczenie oraz uproszczenie wniosku i procedury ustalania prawa do świadczenia wychowawczego (brak kryterium dochodowego) oraz rezygnacja z wydawania i wysyłania decyzji administracyjnych. Mając na uwadze te zmiany projektodawca proponuje ustalenie kosztów obsługi gmin na poziomie 0,85% otrzymanej dotacji celowej z budżetu państwa na realizację świadczenia wychowawczego.

Z treścią projektu można zapoznać się tutaj.

Pt., 22 Mrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek