Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Akcja „Senior na drodze. Jestem świadomy – będę bezpieczny” na półmetku

Akcja „Senior na drodze. Jestem świadomy – będę bezpieczny” na półmetku fotolia.pl

Podczas 17 warsztatów przeszkolono już ponad 800 seniorów, naprawiono też blisko 350 rowerów. Przed nami kolejne 17 spotkań i finał akcji zaplanowany na 19 października 2018 r.

- Wzrost liczby osób powyżej 60. roku życia w naszym społeczeństwie ma wpływ także na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ryzyko wypadku w tej grupie uczestników ruchu drogowego jest na zbyt wysokim poziomie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas inauguracji akcji.

- Podczas tegorocznej akcji naszym celem było przeszkolenie z zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego 1000 osób po 60 roku życia, teraz liczymy na to, że tę liczbę uda nam się znacznie przekroczyć – powiedział Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik.

Działania KRBRD na rzecz poprawy bezpieczeństwa seniorów prowadzone są od 2016 roku. Trzecia edycja ogólnopolskiej akcji informacyjno – edukacyjnej, skierowanej do osób powyżej 60 roku życia, jest prowadzona pod hasłem „Senior na drodze. Jestem świadomy – będę bezpieczny”. W tym roku zaplanowano trzykrotnie więcej spotkań niż w latach poprzednich. Partnerem strategicznym akcji jest Policja.

Spotkania z seniorami odbywają się we wszystkich województwach, w każdym z nich w dwóch miastach, a w woj. mazowieckim odbędą się cztery warsztaty. Lokalizacje zostały wytypowane w obszarach o najwyższym wskaźniku zagrożenia utraty życia i zdrowia grupy docelowej.

Od 29 czerwca do 18 października 2018 r. odbędą się w sumie 34 spotkania. Celem podejmowanych działań jest kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym, a także budowanie poczucia współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych oraz wzrost świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego zachowania się na drodze. Policja, która jako partner akcji bierze udział we wszystkich warsztatach, omawia zagrożenia najczęściej występujące w miejscowościach wytypowanych do przeprowadzenia warsztatów oraz przypomina zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. Każdemu warsztatowi towarzyszy serwis rowerowy, w którym dokonywane są bezpłatne serwisy jednośladów, w razie potrzeby rowery doposażane są w oświetlenie oraz elementy odblaskowe.

W promowaniu bezpiecznych postaw na drodze udział biorą również członkowie Wojewódzkich Rad BRD, którzy aktywnie uczestniczą w tych spotkaniach. Do akcji „Senior na drodze. Jestem świadomy – będę bezpieczny” dołączyło też Polskie Centrum Dietetyczne, które w ramach projektu „Projekt zdrowie” przeprowadziło w 4 miastach (Warszawa, Bydgoszcz, Toruń i Lublin) bezpłatne badania ponad 100 seniorów. Po konsultacjach każdy z uczestników otrzymał indywidualne zalecenia dietetyczne.

Osoby powyżej 60 roku życia stanowią ok. 18% wszystkich ofiar wypadków drogowych. Jak wynika z danych Policji, w 2017 roku uczestnicy ruchu drogowego powyżej 60 roku życia (piesi, rowerzyści i kierowcy) uczestniczyli w 10 588 wypadkach drogowych, w których zginęło 905 osób, a 7 355 zostało rannych. Piesi z tej grupy wiekowej brali udział w 2 936 wypadkach, w których zginęło 435 osób, a 2543 zostało rannych. Natomiast rowerzyści powyżej 60 roku życia uczestniczyli w 1204 wypadkach, zginęło w nich 117 osób, a 1054 zostało rannych. 

Jak wskazuje Grzegorz Wysopal, kierownik Działu Szkoleń Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie, do najczęściej popełnianych przez osoby powyżej 60 roku życia błędów należy m.in. skracanie sobie trasy przez jezdnię poza przejściami dla pieszych i wchodzenie na jezdnię pomimo czerwonego światła. W trakcie jazdy na rowerze wiele z tych osób ma problem z sygnalizacją i samą zmianą swojego położenia na drodze (zmiany pasów ruchu i kierunków jazdy). Kolejnym problemem jest brak elementów odblaskowych i sygnału dźwiękowego, które powinny stanowić obowiązkowe wyposażenie roweru oraz brak oświetlenia roweru w warunkach tego wymagających.

Zachęcamy do śledzenia informacji o akcji, więcej na www.seniornadrodze.pl

Pt., 7 Wrz. 2018 1 Komentarz Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska

Komentarze

Janusz
0 # Janusz 2023-09-14 22:57
Naturalną konsekwencją tych statystyk byłoby poszerzyć zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych o zakaz jazdy na rowerze
| | |