Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Informacja publiczna o przyznanej pomocy społecznej

Informacja publiczna o przyznanej pomocy społecznej fotolia.pl

Art. 100 ustawy o pomocy społecznej nie wyłącza udostępnienia informacji w sprawach dotyczących świadczeń z pomocy społecznej, lecz wskazuje dobra chronione przed ujawnieniem. Oznacza to, że w pozostałym zakresie informacja podlega udostępnieniu. Dotyczy to choćby ilości złożonych wniosków, wysokości deklarowanych potrzeb oraz innych danych nie naruszających prywatności osób fizycznych składających wnioski. Tak wynika, z wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 15 grudnia 2016 r.

W uzasadnieniu wyroku wskazano m.in., że przesłankę prywatności osoby fizycznej, o której mowa w art. 100 ustawy o pomocy społecznej należy rozpatrywać w świetle konstytucyjnego prawa do prywatności uregulowanego w art. 47 Konstytucji RP, który to przepis nakłada na władze publiczne obowiązek ochrony chronionych prawem dóbr jednostki przed nieuzasadnioną ingerencją. Do aktów prawnych ustanawiających ochronę takich dóbr należy przede wszystkim ustawa o ochronie danych osobowych, która w art. 1 stanowi, że każdy ma prawo do ochrony danych osobowych.

W orzecznictwie przyjmuje się, że art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie wprowadza jako przesłanki ograniczenia prawa do informacji ochrony danych osobowych (por. wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2014 r., I OSK 2499/13). Nie oznacza to jednak, że na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej relacje między dostępem do informacji oraz ochroną danych osobowych nie występują, ale należy je oceniać w oparciu o prywatność, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej., a dopiero następnie to rozwiązanie odnieść do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. (por. G. Sibiga, glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 listopada 2012 r., I CSK 190/12, Monitor Prawniczy 20013/8/59-62). Przepisy obu tych ustaw są bowiem ze sobą skorelowane, a zatem zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi zawierającymi dane osobowe należy analizować na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, a unormowań odnoszących się do ochrony danych osobowych w tym zakresie co do zasady poszukiwać w obydwu tych równorzędnych ustawach.

Źródło: CBOSA

Niedz., 15 St. 2017 0 Komentarzy
Bernadeta Skóbel
Redaktor Bernadeta Skóbel