Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu fotolia.pl

Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu wymaga wydania decyzji, na którą przysługuje skarga do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Decyzja nie ma charakteru uznaniowego, organ jest zobowiązany do cofnięcia zezwolenia, jeżeli stwierdzi zaistnienie przynajmniej jednej okoliczności wskazanej poniżej. Należy również zaznaczyć, że przesłanki cofnięcia zezwolenia muszą wystąpić po jego wydaniu. Postępowaniem w sprawie cofnięcia organ nie może bowiem naprawiać własnych błędów, które wystąpiły jeszcze na etapie udzielania zezwolenia.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu organ zezwalający cofa w przypadku: 

1) nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności: 
a) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw;
b) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów sprzedaży, podawania i spożywania napojów zawierających więcej niż 18 % alkoholu w ośrodkach szkoleniowych oraz w domach wypoczynkowych.

W orzecznictwie sądów administracyjnych, utarła się jednolita linia orzecznicza zgodnie z którą przesłaną cofnięcia zezwolenia jest nawet jednokrotne naruszenie zasad sprzedaży napojów alkoholowych.  W wyroku z dnia 11 marca 2008 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z sygn.  SA/Po 24/2007 LexPolonica nr 2050029 sąd wskazał, że wina nie jest elementem konstrukcyjnym przesłanki nakazującej organowi cofnięcie zezwolenia. Stanowi natomiast warunek odpowiedzialności za popełnienie przestępstwa określonego w art. 43 ust. 1 tej ustawy, polegającego na sprzedaży lub podawaniu napojów alkoholowych w wypadkach, kiedy jest to zabronione, albo bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom (wyrok NSA z dnia 25 października 2006 r. II GSK 175/2006). Wobec powyższego zawieszenie postępowania z powodu toczącego się postępowania karnego słusznie uznał organ odwoławczy jako niezasadne. Oba postępowania, administracyjne i karne, są autonomiczne, a każde z nich posiada odrębne przepisy regulujące procedurę dowodową. W postępowaniu karnym sąd orzeka o winie lub niewinności oskarżonego, a dowody w nim przeprowadzone nie muszą być badane przez organy administracyjne. Nieprzestrzeganie ustawowych warunków sprzedaży alkoholu zawsze skutkuje jednakowo: cofnięciem zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Nieświadomość naruszenia przepisów prawa, czy brak złej woli pozostają bez wpływu na skutek prawny naruszenia.

2) nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych;

3) powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego. Powołany przepis ma mobilizować prowadzących punkty sprzedaży alkoholu do reagowania na zakłócanie porządku publicznego przez sowich klientów.

4) wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł.

5) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. Przedsiębiorca jest zobowiązany do przedłożenia takiego oświadczenia w terminie do dnia 31 stycznia. W tym miejscu warto wskazać, że zaniechanie przedłożenia oświadczenia będzie stanowiło naruszenie warunków sprzedaży alkoholu.

6) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie.

7) orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem. Zakaz prowadzenia działalności powinien wynikać z prawomocnego wyroku sądu, w którym taki środek karny został przewidziany. Przedmiotem postępowania administracyjnego w takim przypadku będzie ustalenie faktu wydania takiego wyroku, organ nie musi natomiast badać przyczyn wydania takiego orzeczenia. Z art.  18 ust. 11 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wynika, że nawet jeżeli zakaz prowadzenia działalności objętej zezwoleniem został orzeczony na okres krótszy niż trzy lata, przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Pt., 22 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel