Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ogólne kwestie związane z udzielaniem przez starostę pomocy z Funduszu Pracy w związku z epidemią COVID-19

Ogólne kwestie związane z udzielaniem przez starostę pomocy z Funduszu Pracy w związku z epidemią COVID-19 fotolia.pl

Jak wynika z projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustawy z druku sejmowego nr 299 starosta będzie mógł udzielać z Funduszu Pracy pomocy różnym podmiotom oraz w różnej formie.

Zadania te zostały uregulowane w art. 1 pkt 14 powołanego projektu w ramach dodanych art. 15zzb-15zze a polegają one na:

  1. możliwości przyznania przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy – Prawo przedsiębiorców dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19;
  2. możliwości przyznania przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19;
  3. możliwości udzielenia ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikro-przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r.;
  4. możliwości przyznania organizacji pozarządowej lub podmiotowi, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników, oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19.

Planuje się, że przepisy te wejdą w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia ustawy.

Każda z form zostanie szczegółowo opisana w kolejnych artykułach. Jednakże projekt przewiduje przepisy, które będą dotyczyły wszystkich wymienionych, stąd zostaną one opisane poniżej.

Wsparcie jako pomoc publiczna

Zgodnie z dodanym w art. 1 pkt 14 projektu artykułem 15zzzi ust. 1 wymienione powyżej formy wsparcia będą stanowiły pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce. Stąd też do wniosków przedsiębiorca zobowiązany będzie dołączyć także dokumenty, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej tj.:

  1. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  2. informacje niezbędne do udzielenia dofinansowania, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczone dofinansowanie.

Do czasu przekazania tych dokumentów dofinansowanie nie będzie mogło zostać udzielone.

Przesłanki udzielenia pomocy

Jak wynika z dodanego w art. 1 pkt 14 projektu artykułu 15zzzi ust. 3, pomoc w formach wskazanych powyżej będzie mogła być udzielana:

  1. przedsiębiorcy, który na dzień 31 grudnia 2019 r. nie spełniał kryteriów przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.);
  2. nie później niż do 31 grudnia 2020 r.;
  3. o ile jej wartość nie przekracza, łącznie z inną pomoc udzielaną zgodnie z Sekcją 3.1 Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (C(2020) 1863final), kwoty 800 000 EUR na przedsiębiorstwo.

Środki z Funduszu Pracy

Kwestię tę uregulowano w dodanym do art 1 pkt 17 projektu artykule 31q projektu. Przewiduje on, że koszty udzielenia wsparcia w formach opisanych powyżej będą finansowane w roku 2020 r. ze środków Funduszu Pracy, o którym mowa w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w ramach kwot ujętych w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2020.

Na finansowanie zadań, o których mowa w art. 15zzb, art. 15zzc oraz 15zze – punkty 1, 2 i 4 powyżej – przeznaczone zostaną środki Funduszu Pracy w ramach ustalonych przez ministra właściwego do spraw pracy na rok 2020 dla samorządów powiatów kwot środków (limitów) Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, o których mowa w art. 109 ust. 2, 2t i 2u ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym środków Funduszu Pracy na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26a tej ustawy. Finansowanie zadań ze środków na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, odbywało się będzie w ramach umów, o których mowa w art. 109 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W takim przypadku, nie będzie wymagana zmiana zawartych umów, o których mowa w art. 109 ust. 7 tej ustawy. Dodatkowe środki uruchomione na finansowanie pomocy w ramach projektów EFS uruchamiane mają być w ramach dostępnej alokacji w ramach PO WER lub RPO lub uzyskanej od Ministra Finansów nadkontraktacji. 

Natomiast na finansowanie zadania, o którym mowa w art. 15zzd – punkt 3 powyżej – przeznaczone zostaną środki Funduszu Pracy w ramach ustalonych przez ministra właściwego do spraw pracy na rok 2020 dla samorządów powiatów kwot środków (limitów) Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, o których mowa w art. 109 ust. 2, 2t i 2u ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z wyłączeniem środków Funduszu Pracy na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26a tej ustawy.

Na finansowanie zadań każdej z opisywanych form wsparcia mogą być przeznaczone dodatkowe środki Funduszu Pracy z rezerwy ministra właściwego do spraw pracy, o której mowa w art. 109 ust. 2u ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Środki rezerwy, będą mogły zostać przyznane przez ministra właściwego do spraw pracy na pisemny wniosek starosty (prezydenta miasta) zaopiniowany przez marszałka województwa.

W przypadku zgłoszeń marszałków województw dotyczących wyczerpania w województwie środków Funduszu Pracy na realizację opisywanych zadań, minister właściwy do spraw pracy będzie mógł dokonać zmian w planie finansowym Funduszu Pracy polegających na zwiększeniu na ten cel kosztów Funduszu i odpowiednim zmniejszeniu stanu środków Funduszu na koniec roku budżetowego.

Pon., 30 Mrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka