Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Odcinkowy pomiar prędkości bardziej widoczny

Odcinkowy pomiar prędkości bardziej widoczny fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekty zmian rozporządzeń: w sprawie znaków i sygnałów drogowych (wspólne rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji) i w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Czego dotyczą zmiany? 

Projekty zakładają zmianę sposobu informowania kierujących pojazdami – za pomocą znaku drogowego – o odcinku drogi objętym automatyczną kontrolą średniej prędkości. Aktualnie odcinkowy pomiar prędkości jest przedstawiany za pomocą znaku D-51 „automatyczna kontrola prędkości” (fotoradar) z tabliczką tekstową podającą długość odcinka objętego kontrolą prędkości.

Przepisy projektowanych rozporządzeń mają na celu wprowadzenie nowych znaków: D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” i D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”, wskazujących początek oraz koniec odcinka objętego kontrolą średniej prędkości. Znak „początkowy” nie tylko będzie uprzedzał o odcinku, na którym średnia prędkość jazdy jest kontrolowana – ma być na nim umieszczona także miniatura znaku B-33 (ograniczenie prędkości), wskazującą dopuszczalną prędkość jazdy. Poza tym, rozszerzony zostanie zakres stosowania tabliczki T-1a o wskazywanie odległości znaku informacyjnego do początku odcinka drogi, co pozwoli na umieszczenie dodatkowego znaku D-51a wraz z tabliczką T-1a przed początkiem odcinka drogi objętego automatyczną kontrolą średniej prędkości, w przypadku, gdy początek tego odcinka znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności ze względu na geometrię drogi albo obiekty znajdujące się w jej bezpośrednim sąsiedztwie.

Jak stwierdzono w uzasadnieniach, projektowane rozwiązania z uwagi na oddziaływanie informacyjne oraz prewencyjne proponowanych znaków mogą przyczynić się do skuteczniejszego respektowania przez kierujących pojazdami przepisów ustawy i oznakowania w zakresie dopuszczalnej prędkości, co w efekcie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Projektowane rozporządzenia przewidują, że dotychczas stosowane znaki zostaną zastąpione w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Z projektami można zapoznać się pod adresami: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320703 oraz https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12320704

Pt., 8 Lt. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel