Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Projekt ustawy dotyczącej przejrzystości zatrudniania osób bliskich w jednostkach publicznych

Projekt ustawy dotyczącej przejrzystości zatrudniania osób bliskich w jednostkach publicznych fotolia.pl

Do Sejmu trafił projekt ustawy o przejrzystości w zakresie zatrudniania osób bliskich w jednostkach sektora publicznego oraz o przeciwdziałaniu protekcji w naborze na stanowiska w jednostce sektora publicznego, wniesiony przez Posłów Kukiz 15.

W uzasadnieniu czytamy, że w polskim porządku prawnym istnieją co prawda regulacje dotyczące unikania konfliktów interesów w działaniu administracji publicznej (np. art. 24 § 1 pkt 1-3 kodeksu postępowania administracyjnego) czy przeciwdziałania urzędniczej korupcji (art. 228-230a Kodeksu karnego), jednak przepisy prawa nie ujmują w sposób generalny kwestii zatrudniania protegowanych na stanowiskach w sektorze publicznym. W obecnym stanie prawnym zagadnienie to uregulowane jest w szczątkowy sposób. W zasadzie, ustawodawca przewidział tylko trzy regulacje dotyczące tej problematyki. Jednym z takich przepisów jest art. 9 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych („Małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia nie mogą być zatrudnieni w tym samym urzędzie, jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek służbowej podległości”). Druga norma tego rodzaju zawarta jest w art. 26 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych („Małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli nie mogą być zatrudnieni w jednostkach samorządowych, jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek bezpośredniej podległości służbowej”). Trzecią z kolei normą jest art. 79 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej („W urzędzie nie może powstać stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli”).

Przygotowując projekt niniejszej ustawy projektodawcy dokonali przeglądu rozwiązań legislacyjnych stosowanych w celu przeciwdziałania nepotyzmowi w innych krajach. W szczególności, oparli się na opracowaniu Biura Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu pt. "Przepisy prawne regulujące kwestie nepotyzmu w wybranych krajach. Należy zauważyć, iż problematyka nepotyzmu jest przedmiotem interwencji ustawodawców w wielu krajach, dążących do zapewnienia sprawnego i zgodnego z zasadą praworządności funkcjonowania aparatów państwowych. Jednakże w żadnym z analizowanych krajów nie ma osobnych aktów prawnych ściśle i całościowo regulujących zjawisko nepotyzmu, w tym odnoszących się w tytule, bądź w treści do terminu nepotyzm. Zazwyczaj przepisy dotyczące zatrudniania krewnych w administracji publicznej rozproszone są po różnych aktach prawnych i mniej lub bardziej szczegółowo dotykają tego problemu, stanowiąc jednocześnie element szerszych regulacji mających na celu przeciwdziałanie korupcji i innych patologii w życiu publicznym.

Wejście w życie ustawy zgodnej z proponowanym brzmieniem wprowadzi do polskiego porządku prawnego regulację przewidującą powszechną jawność relacji rodzinnych w jednostkach sektora publicznego, a więc uregulowanie dotychczas polskiemu ustawodawstwu nieznane. Ponadto, projektowane przepisy nałożą na osoby ubiegające się o zatrudnienie w sektorze publicznym obowiązek ujawnienia w procesie naboru informacji o pokrewieństwie z osobami zajmującymi stanowiska w danej jednostce sektora publicznego lub mające kluczowy wpływ na tę jednostkę. Karalne 23 staną się również zachowania prowadzące do zatrudniania w sektorze publicznym osób protegowanych, mimo braku lub niewystarczających kompetencji tych osób. Proponuje się, aby ustawa dotyczyła uregulowania kwestii ujawniania przez osoby zajmujące stanowiska w sektorze publicznym informacji o zatrudnieniu osób im bliskich w tych samych jednostkach sektora publicznego lub w jednostkach, na które te osoby mają kluczowy wpływ.

Śr., 5 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk