Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dążenia do wzmocnienia roli języka łacińskiego w szkołach

Dążenia do wzmocnienia roli języka łacińskiego w szkołach fotolia.pl

8 listopada br. odbyło się posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, która rozpatrzyła odpowiedź Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dezyderat nr 2 w sprawie nauczania języka łacińskiego w polskich szkołach oraz kształcenia nauczycieli w tym zakresie.

Odpowiedzi zreferowali: podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Maciej Kopeć oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Aleksander Bobko.

Jak wskzał Maciej Kopeć rozwiązania prawne dotyczące nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej w szkołach ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych umożliwiają dyrektorom szkól organizację nauczania tego przedmiotu zgodnie z profilem/profilami kształcenia realizowanymi w danej szkole oraz zainteresowaniami i potrzebami uczniów.

Podobnie przedstawiciel MSWiN wskazał, że dostrzega wagę obecności łaciny w polskiej edukacji. Polskie uczelnie posiadają w swojej ofercie dydaktycznej studia wyższe na kierunku w zakresie języka łacińskiego. Jednak analiza liczby studentów na tych kierunkach powala na stwierdzenie, że nie cieszą się one dużą popularnością, wśród kandydatów na studia. Brak kandydatów na studia w zakresie języka łacińskiego jest głównie konsekwencją drastycznego zmniejszenia roli języka łacińskiego w szkołach średnich. Odnosząc się natomiast do systemu rekrutacji na studia wyższe i postulatu Komisji dotyczącego podniesienia rangi języka łacińskiego w systemie rekrutacji Pan Minister Bobko wskazał, że jest to możliwe tylko w momencie kiedy ocena z tego przedmiotu będzie występowała na świadectwie dojrzałości (tzn. gdy przedmiot język łaciński i kultura antyczna zostanie wybrany jako przedmiot dodatkowy podczas egzaminu maturalnego), a taką możliwość dają obowiązujące przepisy. Podsumowując Aleksander Bobko zauważył, że odrodzenie łaciny w polskiej przestrzeni publicznej może być zapoczątkowane poprzez jej powrót do szkoły średniej (oczywiście jest ona obecna jako przedmiot dodatkowy, ale faktyczna możliwość jej wyboru jest ograniczona), co z kolei będzie stymulowało zapotrzebowanie na nauczycieli języka łacińskiego i da impuls do wybierania studiów wyższych w tym zakresie.

Komisja przyjęła przedstawione odpowiedzi. Komisja jednocześnie wskazała, że oczekuje opracowania wspólnego planu i harmonogramu realizacji uzgodnionych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na rzecz zwiększenia dostępności i promocji nauczania języka łacińskiego w polskich szkołach oraz kształcenia w tym zakresie na studiach wyższych.

Źródło: www.sejm.gov.pl

Pt., 24 Lst. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka