Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Program Budowy Dróg Krajowych: koniec konsultacji środowiskowych

Program Budowy Dróg Krajowych: koniec konsultacji środowiskowych fotolia.pl
W ubiegłym tygodniu zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie środowiskowych uwarunkowań inwestycji projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. We wrześniu projektem ma zająć się rząd.
 
Jak wyjaśnił w Sejmie 24 czerwca wiceminister infrastruktury Paweł Olszewski - konsultacje społeczne mają na celu przede wszystkim to, aby wsłuchiwać się w lokalne potrzeby, później je analizować i wyciągać z tego wnioski, stąd w ramach możliwości będziemy oczywiście dokonywali zmiany tak, aby uwzględniać te głosy, które w ramach konsultacji się pojawiały.
 
Głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc. Celami szczegółowymi są: (1) Zwiększenie spójności sieci dróg krajowych (kontynuacja istniejących odcinków, budowa węzłów); (2) Wzmocnienie efektywności transportu drogowego (skrócenie średniego czasu przejazdów); (3) Wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego (redukcja liczby wypadków i ofiar); (3) Poprawa dostępu do rynków i usług (połączenie miast wojewódzkich z Warszawą). Zakłada się osiągnięcie powyższych celów poprzez budowę brakujących odcinków dróg krajowych, tak by powstały całe ciągi dróg klasy technicznej A i S, łączące największe ośrodki gospodarcze kraju. Dodatkowo, w ramach programu planuje się budowę obwodnic, które poprawią bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz płynność ruchu w ośrodkach miejskich poprzez odciążenie miast od ruchu tranzytowego. Planuje się budowę lub dokończenie ciągów dróg ekspresowych i autostrad oraz budowę 35 obwodnice w ciągach dróg krajowych. W programie znajduje się także lista rezerwowa projektów. Realizacja wszystkich zadań inwestycyjnych z listy podstawowej oraz rezerwowej pozwoli na utworzenie sieci dróg krajowych w ramach następujących ciągów komunikacyjnych: A1, A2, A4, A18, S2, S3, S5, S6, S7, S8, S17, S22, S51, S61, S69 oraz S19 na odcinku Lubartów (Lublin) – (Rzeszów) Babica.
 
Na budowę dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze będą pochodzić ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł. 
 
Źródło: wp.pl, kprm.gov.pl
Śr., 24 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża