Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jaki jest stan informatyzacji systemu ochrony zdrowia? – posiedzenie sejmowych Komisji Administracji

Jaki jest stan informatyzacji systemu ochrony zdrowia? – posiedzenie sejmowych Komisji Administracji fotolia.pl

W dniu 23 kwietnia 2015 roku odbyło się posiedzenie sejmowych komisji: Administracji  i Cyfryzacji oraz Zdrowia, w przedmiocie rozpatrzenia informacji na temat informatyzacji systemu ochrony zdrowia. Swoje osiągnięcia zaprezentowali: Dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Marcin Kędzierski oraz zastępca dyrektora Departamentu Informatyki Narodowego Funduszu Zdrowia Marek Ujejski.

Na wstępie, dyrektor CSIOZ krótko podsumował dotychczasowe osiągnięcia jednostki. Wspomniał m.in. o zmodernizowaniu i przeniesieniu na nowoczesną platformę technologiczną systemów, które obsługują cały Rejestr Aptek, Rejestr Hurtowni Farmaceutycznych, Rejestr Produktów Leczniczych, przeniesieniu do CSIOZ Krajowego Rejestru Dawców Krwi, utworzeniu Rejestru inVitro, zbudowaniu Systemu Informatycznego Rezydentur, Rejestru Systemów Kodowania, przeniesieniu Rejestru Diagnostów Laboratoryjnych.

Znacznie więcej uwagi poświęcono projektom aktualnie realizowanym w CSIOZ. Dyrektor wskazał, że najważniejszą obecnie inicjatywą jest Platforma P1. Jest to system, który ma dostarczać usługi elektroniczne zarówno dla środowiska medycznego, jak i dla pacjenta. Główne korzyści, jakie mają płynąć z tego projektu to m.in.: Internetowe Konto Pacjenta, wystawianie i realizacja elektronicznych recept, skierowań, zleceń, wsparcie wymiany dokumentacji medycznej pomiędzy podmiotami leczniczymi, możliwość dostępu i uzyskania danych z elektronicznych zwolnień lekarskich, możliwość zamieszczania w systemie informacji o danych krytycznych pacjenta, możliwość wyszukania kontaktu z konkretnym personelem medycznym, zbieranie danych o wszystkich usługach medycznych, o każdym kontakcie pacjenta z systemem ochrony zdrowia, niezależnie od tego, kto jest płatnikiem świadczeń.

Jak poinformował Dyrektor CSIOZ, harmonogram Platformy P1 zakłada 4 wydania systemu. Uruchomienie pierwszego wydania obejmuje m.in. platformę publikacyjną Ministra Zdrowia, zasilenie danymi wszystkich rejestrów, systemów, udostępnienie wszystkich wyszukiwarek, jakie Platforma będzie udostępniać. Planowany termin realizacji pierwszego etapu to koniec lipca 2015 roku. Zakończenie realizacji całości Platformy P1 planowane jest na koniec listopada 2015 roku.

Drugim istotnym przedsięwzięciem realizowanym przez CSIOZ jest projekt P4. Skupia się on na realizacji pięciu dużych systemów informatycznych dziedzinowych dedykowanych, tj.:

  1. System Statystyki – zbieranie formularzy, do opracowania których zobligowany jest Minister Zdrowia, a które wynikają z programu badań statystycznych,
  2. System Monitorowania Zagrożeń – zbieranie w postaci elektronicznej informacji, które dziś lekarze muszą przekazywać do GIS czy sanepidu w formie papierowej,
  3. System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi – zbieranie informacji o przepływie konkretnego leku od momentu wyprodukowania do momentu sprzedaży,
  4. System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych – obejmie przede wszystkim lekarzy, farmaceutów, diagnostów, pielęgniarki, ratowników medycznych,
  5. System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia – rejestr urządzeń medycznych o kluczowym znaczeniu dla opieki zdrowotnej; ma stanowić pomoc dla Ministerstwa Zdrowia oraz NFZ (np. w procesie kontraktowania).

Dyrektor CSIOZ poinformował, że w przygotowaniu jest również Platforma P2, która stanowi swoistego rodzaju nowoczesną platformę technologiczną dla przenoszenia i kumulacji systemów medycznych funkcjonujących w ochronie zdrowia. Dzisiaj znajdują się tam funkcjonujące już systemy ochrony zdrowia, jednakże trwają prace nad kolejnymi systemami. Planowane jest również przeniesienie na P2 innych systemów ochrony zdrowia, np. Rejestru Ratowników Medycznych i Dyspozytorów.

W dalszej części posiedzenia, zastępca dyrektora Departamentu Informatyki NFZ, poinformował o 3 systemach aktualnie funkcjonujących, zrealizowanych przy udziale NFZ, tj. eWUŚ, ZIP i DILO.

W ocenie przedstawiciela NFZ, eWUŚ sprawdził się, dowiódł swojej dojrzałości - należy poprawić jedynie kilka kwestii technicznych. Najważniejszą zasługą wprowadzenia eWUŚ jest wyeliminowanie konieczności przedstawiania papierowego dokumentu RMUA. Obecnie weryfikacja uprawnień odbywa się wyłącznie na podstawie okazania dowodu tożsamości, co należy uznać za wielki sukces. W ocenie przedstawiciela NFZ, dużym sukcesem jest wprzężenie eWUŚ do systemu Zintegrowanego Informatora Pacjenta. W odróżnieniu od eWUŚ, ZIP jest wciąż rozwijany, są dodawane nowe funkcjonalności. Na chwilę obecną, pacjent może zweryfikować historię świadczeń, jakie otrzymał, tj. datę, kwotę i nazwę świadczeniodawcy.

Kolejny system NFZ to DILO, obsługujący szybką ścieżkę onkologiczną. System został uruchomiony w styczniu 2015 roku i, jak poinformował przedstawiciel NFZ, na dzień dzisiejszy działa skutecznie.

Ponadto, na „etapie rozwojowym” jest KOLCE - system rejestrujący kolejki do specjalistów, a w przygotowaniu - RUM II. W ramach projektu RUM II otrzymamy 3 podstawowe produkty: Kartę Specjalisty Medycznego, Kartę Specjalisty Administracyjnego oraz Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Docelowo RUM II ma „wchłonąć” system eWUŚ. Wydanie pierwszych kart (Kart Specjalisty Medycznego) jest planowane na druga połowę 2016 roku. Prace nad RUM II trwają od niemal 8 lat, aktualnie odbyły się konsultacje techniczne.

W ostatniej części posiedzenia, przedstawiciele CSIOZ, NFZ, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji odpowiadali na szczegółowe pytania członków obu komisji.  W odpowiedzi na jedno z pytań, dyrektor CSIOZ wskazał, że łączny koszt wytworzenia Platformy P1, P2 i P4 to ok. 800 mln zł, a roczny koszt ich utrzymania to ok. 80 mln zł.

Pt., 8 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka