Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy samorządy zapłacą mniej za oświetlenie dróg?

Czy samorządy zapłacą mniej za oświetlenie dróg? fotolia.pl

Posłowie opracowali projekt zmiany Prawa energetycznego, którego celem jest wprowadzenie nowego podziału obowiązków między gminami a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie obowiązku finansowania oświetlenia dróg publicznych.

Aktualnie obowiązujące przepisy mają swoją genezę w początku XXI wieku i nakładają na samorządy obowiązek płacenia za oświetlenie wszystkich rodzajów dróg publicznych, przebiegających przez gminy. Mimo wciąż odczuwanych poważnych niedostatków w zakresie infrastruktury komunikacyjnej, z punktu widzenia podmiotów obciążonych kosztami funkcjonowania dróg, w tym kosztami ich oświetlenia, zmiany ilościowe w skali Polski są znacznie bardziej odczuwalne, niż z punktu widzenia osoby korzystającej z sieci dróg w celu przemieszczania się. Dróg przybywa, rosną zatem i koszty ich oświetlenia.

Art. 18 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz.U.2012.1059) stanowi obecnie, że do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.

Obowiązek ten obejmuje wszystkie drogi publiczne (a nie tylko gminne) znajdujące się na terenie gminy, za wyjątkiem autostrad płatnych. Powołanej regulacji z Prawa energetycznego odpowiada art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.  Przez finansowanie oświetlenia w ustawie Prawo energetyczne rozumie się finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania (art. 3 pkt 22 ustawy).

Artykuł 18 ustawy Prawo energetyczne w obowiązującym obecnie brzmieniu powstał w wyniku wprowadzenia zmian przez ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80 poz. 526 z późn. zm.). Art. 61 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego rozszerzył obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy z dróg będących własnością gminy do wszystkich dróg znajdujących się na terenie gminy, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych. Projektodawca zauważył, że planowanie i finansowanie oświetlenia dróg publicznych przez gminę obejmuje wszystkie drogi publiczne za wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych w rozumieniu przepisów ustawy o autostradach płatnych. Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931 z późn. zm.) w art. 1 ust. 3 stanowi, iż na zasadach określonych w ustawie mogą być budowane i eksploatowane albo wyłącznie eksploatowane jako płatne, drogi ekspresowe. Jednakże takie drogi ekspresowe powinny zostać określone w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 1 ust. 4 tej ustawy. Rozporządzenie to nie zostało wydane. Zatem obecnie za finansowanie oświetlenia dróg ekspresowych oraz pozostałych dróg krajowych odpowiada gmina.

Chociaż z żadnych przepisów nie wynika, aby sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepło oraz gaz - obejmujące na mocy wyżej przywołanego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 3 Prawa energetycznego także finansowanie oświetlenia - były zadaniem o charakterze obowiązkowym w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, wśród ekspertów panuje przekonanie, że zapewnienie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy jest z perspektywy wspólnoty lokalnej jej zbiorową potrzebą, o której mowa w zdaniu wprowadzającym do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (twierdzą tak: Zdzisław Muras (red.), Mariusz Swora (red.), Filip Elżanowski, Arkadiusz Falecki, Rafał Gawin, Maciej Gutowski, Joanna Kędzia, Kamila Kloc-Evison, Dagmara Kośka, Maria Mordwa, Małgorzata Nowaczek-Zaremba, Donata Nowak, Marek Sachajko, Andrzej Przemysław Skoczylas, Katarzyna Smagieł, Marek Stefaniuk, Monika Szostakowska, Renata Trypens, Marek Woszczyk, Marek Zawiska, Prawo energetyczne. Komentarz, opublikowano: LEX 2010, 9 sierpnia 2010; por. Z. Rapciak, odpowiedź z dnia 09.03.2009 r. na zapytanie poselskie w sprawie finansowania oświetlenia dróg krajowych przez samorządy terytorialne - pismo z dnia 12 lutego 2009 r., SPS-024-3328/09, Sejm RP VI kadencji, http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf). Można więc przyjąć, że formuła w jakiej ustawodawca wypowiedział się o obowiązku finansowania oświetlenia wskazuje, że mamy do czynienia z zadaniem obowiązkowym gminy, od wykonania którego gmina nie może odstąpić (wyrok SN z 31 stycznia 2014 r. sygn. II CSK 183/13 LEX nr 1458712.).

Przez finansowanie oświetlenia rozumie się na gruncie aktualnej wersji ustawy Prawo energetyczne finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania (art. 3 pkt 22 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne).

Problem modelu finansowania oświetlenia dróg, w szczególności podziału obowiązków z tym związanych pomiędzy podmioty państwowe i samorządowe, podnoszono już w interpelacji poselskiej w 2009 roku, Autorzy interpelacji zwrócili uwagę, że systematyczny wzrost kosztów oświetlenia dróg i ulic powoduje, że w niektórych gminach udział kosztów oświetlenia dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych przekracza 40% ogólnych kosztów oświetlenia dróg i ulic oraz wskazali, że finansowanie kosztów oświetlenia obejmuje zarówno wydatki na energię elektryczną, jak i koszt budowy oraz utrzymania punktów świetlnych, w tym obsługi, konserwacji, a także modernizacji urządzeń i wymiany wyeksploatowanych opraw (Interpelacja posła Piotra Nowaka i grupy posłów do ministra gospodarki oraz ministra infrastruktury w sprawie finansowania przez gminy oświetlenia na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych nr 7598 z 22 stycznia 2009 r.).
Wspomniana na wstępie inicjatywa poselska zmierza w kierunku bardziej racjonalnego podziału obowiązków finansowania pomiędzy podmioty samorządowe (gminy) i ogólnokrajowe (GDDKiA).

Metodą przyjętą w projekcie jest podział finansowania, oparty na kryterium powiązania z zakresem potrzeb typowym dla mieszkańców gminy. O tym, czy oświetlenie danej drogi ma być finansowane ze środków gminy decydować miałoby określenie, czy droga ta jest wykorzystywana głównie przez mieszkańców tej gminy. Dlatego też, na mocy projektowanych przepisów, w gestii gminy ma być finansowanie oświetlenia trzech kategorii dróg:

  • dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich znajdujących się na terenie gminy,
  • dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
  • części dróg krajowych przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów wymagających odrębnego oświetlenia.

Rezultatem w sensie kosztowym projektowanej zmiany może być odpowiednie zmniejszenie obciążenia gmin związanego z finansowaniem oświetlenia dróg przez gminy poprzez dokonanie podziału tego finansowania pomiędzy gminy a zarządcę dróg krajowych.
Planowane zmiany należy ocenić jako zmierzające we właściwym kierunku.

Poza wspomnianymi modyfikacjami projekt wprowadza także ujednolicenie zadań w zakresie planowania i finansowania oświetlenia.
W odniesieniu do interpretacji przepisów projektowanych, aktualność zachowuje też kilka wątpliwości, które sformułowano w oparciu o aktulany stan prawny.

W ustawie nadal nie zdefiniowano samego punktu świetlnego. W związku z tym, nadal aktualny pozostanie problem z rozstrzygnięciem, czy za punkt świetlny uważać należy samą oprawę czy również lampę jako taką (wspornik). Na istnienie tego problemu wskazywano w doktrynie już kilkakrotnie. (zob: J. Baehr, A. Stawicki, J. Antczak, Prawo energetyczne. Komentarz, Poznań 2001, s. 34; Zdzisław Muras (red.), Mariusz Swora (red) i in., Prawo energetyczne. Komentarz, opublikowano: LEX 2010, 9 sierpnia 2010, R. Kulik, Oświetlenie dróg - problemy z interpretacją prawa, 2010, http://edroga.pl/prawo/komentarze/1756-oswietlenie-drog-problemy-z-interpretacja-prawa).

Gmina ma (w ramach zadań własnych) obowiązek zapewnienia oświetlenia dróg, placów itp. Zarząd drogi budując lub przebudowując drogę, zgodnie z wymogami technicznymi budowy dróg, musi wybudować oświetlenie jako „urządzenie związane z drogą”. Z kolei sytuację komplikuje fakt, że zwykle na terenie gmin funkcjonuje kilku zarządców dróg, poczynając od dróg krajowych poprzez zarządców dróg wojewódzkich i powiatowych, na zarządach dróg gminnych skończywszy ( R. Kulik, Oświetlenie …). Rozważyć można wskazanie w przepisach art. 18 Prawa energetycznego sposobu rozumienia pojęcia „oświetlenie”, choćby poprzez odesłanie do właściwych norm.

Sob., 7 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: