Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji zaplanowano na 18 czerwca br.

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji zaplanowano na 18 czerwca br. fotolia.pl

Po czterech miesiącach bierności nareszcie doczekaliśmy się, że Zespół Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST został zwołany w trybie zdalnym.

20 maja br. Związek Powiatów Polskich zwrócił się do Współprzewodniczącej Zespołu Marzeny Machałek z prośbą o to, aby po blisko trzech miesiącach przerwy, Zespół tak ważny z punktu widzenia chociażby zmian wprowadzanych w polskiej oświacie w czasie pandemii, wreszcie spotkał się w trybie zdalnym i porozmawiał o bieżących problemach.

Blisko miesiąc kazano nam czekać na ustosunkowanie się do powyższego wniosku. Ale właśnie wpłynęła informacja, że posiedzenie Zespołu w formie wideokonferencji zostało zaplanowane na 18 czerwca br.

Informacja satysfakcjonująca ale jednocześnie można postawić pytanie o to jak ocenić sytuację, kiedy resort edukacji, który z dnia na dzień wprowadził obowiązek organizowania zdalnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ma problemy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii do poprowadzenia rzeczonego Zespołu. Oczywiście zrozumiałym jest fakt dużego obciążenia w związku z panującą sytuacją. Konieczność prac nad coraz to nowymi przepisami prawa. Ale właśnie aktualna sytuacja powinna wpłynąć na podjęcie kroków zmierzających do utrzymania kontaktów z przedstawicielami strony samorządowej.

Nie sposób więc, nie zauważyć, że resort, który powinien przodować wśród podmiotów pracujących z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość i mógł ten sposób wykorzystać chociażby do bieżącego konsultowania planowanych rozwiązań, nie spotkał się z przedstawicielami Zespołu od 19 lutego br.

A jak się okazuje tematów do dyskusji jest bardzo dużo. Związek Powiatów Polskich (a także powiaty członkowskie za pośrednictwem ZPP) zwracał się bowiem na bieżąco z prośbą o poruszenie poniższych zagadnień:

  1. jakie konkretnie czynniki i w jakim stopniu przyczyniły się do faktu, że pomimo wzrostu kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2020 doszło do jednoczesnego spadku standardu A;
     
  2. brak adekwatnego wzrostu subwencji w roku 2020 w związku z koniecznością wypłaty podwyżek nauczycielskich zeszłorocznych a także tych zaplanowanych od września bieżącego roku (problem okaże się jeszcze bardziej odczuwalny w związku ze spadkiem dochodów z PIT dla samorządów);
     
  3. wprowadzenie do harmonogramu przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku 2020 drugiego terminu dodatkowego przypadającego na początek sierpnia br. (szczególnie ze względu na sytuację panującą w woj. śląskim);
     
  4. uchylenie w roku 2021 stosowania art. 30a ustawy Karta Nauczyciela (dodatkowo przypomniano najdalej idący postulat dotyczący całkowitego uchylenia dodatku uzupełniającego z koniecznością zrewidowania kwestii wynagradzania nauczycieli);
     
  5. naliczanie na rok 2021 subwencji dla szkół przyszpitalnych w których subwencja jest liczona według średniorocznej liczby uczniów/wychowanków z poprzedniego roku szkolnego (w związku z pandemią zdarzył się przypadek szkoły, w której w tym czasie nie było uczniów, co niekorzystanie wpłynie na wysokość subwencji naliczonej na następny rok);
     
  6. dotowanie niepublicznych domów wczasów dziecięcych, szczególnie tych rozpoczynających swoją działalność oraz sposób naliczania subwencji na rok 2021.
Śr., 10 Czrw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka