Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dodatkowe punkty za drogę do Mieszkania plus

Dodatkowe punkty za drogę do Mieszkania plus fotolia.pl

Projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych, przygotowany przez resort infrastruktury, powiększył kryteria oceny składanych przez samorządy wniosków o dofinansowanie. Do obecnego katalogu dodano premię w wysokości do 10 punktów za „wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do nieruchomości na których realizowane są inwestycje mieszkaniowe w wyniku przyjętych rządowych programów społeczno-gospodarczych do instytucji publicznych i świadczących usługi publiczne, w szczególności w zakresie zdrowia, instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego".  To wyróżnienie inwestycji mieszkaniowych realizowanych "wyniku przyjętych rządowych programów społeczno-gospodarczych" nie spodobało się przedstawicielom strony samorządowej. Uznali, iż zapis ten dzieli inwestycje mieszkaniowe na lepsze, czyli rządowe, i gorsze, czyli wszystkie inne, w tym samorządowe. Rząd pozostał jednak przy swoim.

Projekt nowelizacji omawiany był początkowo przez zespół ds. infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wówczas przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich RP zgłosili ministerstwu infrastruktury propozycję poprawki nowego kryterium. Ich zdaniem, jeśli mają być premiowane drogi lokalne poprawiające dostępność terenów mieszkaniowych, to nie powinno się różnicować o jakie inwestycje mieszkaniowe chodzi. Zaproponowali wprowadzenie ogólnego zapisu o inwestycjach mieszkaniowych jednorodzinnych i wielorodzinnych. Na to nie zgodziło się jednak ministerstwo infrastruktury. W opinii wiceministra Mikołaja Wilda, rząd ma prawo wspierać te inwestycje, na które przeznacza pieniądze w ramach rządowych programów. Na posiedzeniu plenarnym KWRiST 25 czerwca poprawkę ZGW poparł Związek Miast Polskich. Argumentowano, że nie dotyczy ona zapewnienia dostępności wszelkim terenom inwestycyjnym, a wyłącznie takim, gdzie trwają inwestycje mieszkaniowe - czy to rządowe, czy samorządowe. Wiceminister Wild ponownie odpowiedział, że zmiany w rozporządzeniu służą wspieraniu rządowych programów mieszkaniowych, choć elastyczne zapisy umożliwiają finansowanie innych projektów.

Poszkodowane większe miasta?

Ponadto pojawiła się jeszcze jedna uwaga. W opinii przedstawicieli ZMP projekt gorzej traktuje większe miasta i wnioski o dofinansowanie inwestycji drogowych z tych samorządów będą "lądować na końcu list rankingowych. Należałoby to zmienić, by przy kolejnych naborach miasta nie były dyskryminowane. Wiceminister Mikołaj Wild odpowiedział na te uwagę, iż rozporządzenie jest nakierowane na wspieranie większych miast.

Pt., 29 Czrw. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża