Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe zasady przekazywania środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy

Nowe zasady przekazywania środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy fotolia.pl

W projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Ministerstwo Edukacji Narodowej dokonało dalszego usztywnienia sposobu przekazywania środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży.

W art. 7 ust. 1 projektu ustawy opisano sposób wyodrębniania wydatków na kształcenie specjalne w zakresie szkół przedszkoli i placówek specjalnych. W tym przypadku samorząd będzie wyodrębniał wszystkie wydatki  na ucznia niepełnosprawnego w tym też część wydatków związanych z kształceniem ogólnym, utrzymaniem budynku, obsługą i administracją itp. W art. 7 ust. 2 projektu ustawy opisano zaś sposób wyodrębniania środków na kształcenie specjalne w zakresie szkół, przedszkoli ogólnodostępnych. W tym przypadku na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży samorząd będzie wyodrębniał środki na kształcenie specjalne w zakresie środków naliczanych w subwencji dodatkowymi wagami (bez uwzględniania wydatków finansowanych w ramach podstawowej kwoty subwencji naliczanej standardem finansowym A).

Ponadto w art. 7 ust. 3 projektu ustawy zapisano też możliwość elastycznego sposobu wyodrębniania środków na kształcenie specjalne w ramach samorządu. Jeżeli wydatki w szkołach specjalnych przewyższą subwencję naliczoną na te szkoły, będą one mogły być rozliczane jako wydatki konieczne do poniesienia w zakresie kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych i odwrotnie. Środki otrzymane w ramach samorządu na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży będą przeznaczane na kształcenie specjalne łącznie w ramach jednostki samorządu terytorialnego. Jak przekonują projektodawcy oznacza to, że nie ma obowiązku odnosić środków otrzymanych w subwencji na ucznia do tego ucznia niepełnosprawnego konkretnie, podobnie nie ma też tego obowiązku w odniesieniu do szkoły.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu przepis ten daje samorządom pewną elastyczność w procesie gospodarowania tymi środkami, spełniając jednocześnie obowiązek ustawowy.

W związku z licznymi zapytaniami ze strony jednostek samorządu terytorialnego odnośnie przeznaczenia ww. środków w art. 7 ust. 4 ustawy uregulowano tę kwestię. Jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przeznaczać ww. środki w szczególności na wydatki związane z dostosowaniem budynku placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki do potrzeb uczniów niepełnosprawnych oraz na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli związane z realizacją zadań wynikających z zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych albo orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i indywidualnych programach zajęć oraz zapewnieniem odpowiednich warunków umożliwiających ich realizację.

Sob., 10 Czrw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka