Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowelizacja ustawy wdrożeniowej: marszałków krytyczne uwagi

Nowelizacja ustawy wdrożeniowej: marszałków krytyczne uwagi fotolia.pl

Konwent Marszałków RP zgłosił w swoim stanowisku wiele uwag do projektu nowelizacji ustawy wdrażającej politykę spójności. Przedstawiliśmy go naszym Czytelnikom w artykule, który można sobie przypomnieć tutaj. Krytykowane zmiany w ustawie marszałkowie uznali za tylko pozornie ułatwiające wnioskowanie i przyspieszające wydatkowanie funduszy.

Zostawić wytyczne programowe

Jedną z przewidzianych przez resort rozwoju zmian w ustawie jest likwidacja wytycznych do programów operacyjnych. W obiegu pozostałyby wyłącznie wytyczne, dotychczas zwane horyzontalnymi, wydawane przez ministerstwo rozwoju. Marszałkowie są przeciw likwidacji wytycznych programowych. Ich zdaniem osłabi to zarządy województw, jako instytucje zarządzające programami regionalnymi i ograniczy im możliwość doprecyzowania tego zapisane zostało w samym programie. Według marszałków to pozorne ułatwienie dla beneficjentów. Ich zdaniem konsekwencją usunięcia wytycznych programowych będzie mniejsza przejrzystość przepisów, a także spowolnienie wdrażania programów. Bowiem instytucje zarządzające będą musiały wprowadzać liczne zmiany w dokumentach programowych i konkursowych. A także w zawartych z beneficjentami umowach, ponieważ szczegóły dzisiaj zapisane w wytycznych programowych będą musiały być, w opinii marszałków, przeniesione do umów z beneficjentami. A to, jak można sobie wyobrazić, może spowodować zamieszanie.

Skrócenie terminów rozpatrywania protestów również nie pomyśli marszałków

W opinii konwentu, przewidziane przez resort rozwoju w nowelizacji ustawy wdrożeniowej skrócenie terminów rozpatrywania protestów wnoszonych przez wnioskodawców, również nie przyspieszy wydatkowania funduszy. Zdaniem marszałków szybkość nie powinna być jedynym ani podstawowym kryterium. Ważna są również wnikliwość i rzetelność rozpatrzenia. Szybsze, a zatem może pobieżne, rozpatrywanie protestów może pociągać odwrotne do zamierzonych konsekwencje.

Zostawić krótszy termin aktualizacji harmonogramu naboru wniosków konkursowych

Trzy miesiące na aktualizację harmonogramu naboru wniosków to, w opinii marszałków, zbyt długi okres na wprowadzanie zmian, np. wprowadzenia do harmonogramu nowych konkursów. Zachodzi taka potrzeba, gdy np. do ogłoszonych konkursów nikt się przystąpił lub nie wybrano projektu lub też pozostały oszczędności. Konwent wnosi o termin dwumiesięczny.

Kontrakt terytorialny musi mieć zapisy o finansowaniu jego celów

Marszałkowie protestują również przeciw zmianom w mechanizmie kontraktu terytorialnego. Z jego definicji usunięto zapis o sposobie finansowanie celów i przedsięwzięć priorytetowych, jako jednego z elementów. A przecież, zwracają uwagę marszałkowie, sposób finansowania (źródła, nakłady) jest elementem negocjacji pomiędzy stroną rządową i samorządową (zarządem województwa). Tym samym zmiana ustawa pozbawi kontrakty rzeczywistej mocy sprawczej, sprowadzając je do funkcji „instrumentu inwentaryzacyjnego”.

Anonimowość oceniającego wniosek, w trakcie oceny i po niej, warunkiem obiektywizmu?

Marszałkowie chcą doprecyzowania i jednoznacznego rozstrzygnięcia w ustawie sprawy zachowania anonimowości osób oceniających projekty. Są za jej ochroną i utrzymaniem. Powołują się przy tym na coraz częstsze wyroki sądów administracyjnych ujawniające dane osób oceniających poprzez nakazywanie instytucjom organizującym konkursy przekazywanie kart oceny wniosków. Sądy uzasadniają żądanie spełnieniem ustawowego wymogu zachowania przejrzystości oceny oraz weryfikacji podstaw do wykluczenia oceniającego. To z kolei powoduje konieczność przesyłania danych oceniających wnioskodawcom. A ci mogą nawiązywać z nimi kontakt, co może utrudnić obiektywną ocenę. Oceniający wiedząc o możliwości ujawnienia ich danych będą rezygnować z pełnienia tej funkcji.

Co z ustawą

Projekt noweli formalnie został pozytywnie zaopiniowany przez stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, z uwagami zgłoszonymi przez zarządy województw. Przeszedł etap konsultacji publicznych (z uwagami można zapoznać się tutaj. Przeszedł również etap uzgodnień międzyresortowych. Z listą uwag zgłoszonych przez resorty można zapoznać się tutaj. Oczekujemy na przedstawienie nowego projektu.

Czw., 16 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża