Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obrady Zespołu ds. Infrastruktury na dwa takty

Charakter i stan przygotowania spraw przewidzianych do rozpatrzenia przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w kwietniu sprawił, że ich rozstrzygnięcie w ramach jednego posiedzenia okazało się niemożliwe. W konsekwencji Zespół obradował dwukrotnie – 11 i 20 kwietnia. Warto dodać, że pierwsze z wymienionych posiedzeń odbyło się nietypowo w siedzibie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury w dn. 11 kwietnia większość przewidzianych do zaopiniowania projektów aktów normatywnych została zaopiniowana pozytywnie z ewentualnym uwzględnieniem zgłoszonych zmian. W ten sposób rozpatrzone zostały:

  1. projekt ustawy o odpadach. Warto w tym miejscu dodać, że na posiedzeniu okazało się, iż do członków Zespołu rozesłana została jedna z wersji roboczych nie zawierająca części materiału. Pozytywne zaopiniowanie było zatem związane z udzieleniem Ministerstwu Środowiska dużego kredytu zaufania;
  2.  projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie kontroli obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
  3. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. W tym punkcie zostały zgłoszone liczne uwagi – zarówno przez przedstawiciela Związku Powiatów Polskich, jak i korporacji zrzeszających samorządy szczebla gminnego – które mają być uwzględnione w toku dalszych prac;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i trybu składania informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego;
  5. projekt rozporządzenia w sprawie wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t
  6. projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t;
  7. projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska.

Częściowo pozytywnie został zaopiniowany projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. O ile bowiem same instrumenty usuwania skutków powodzi nie budzą wątpliwości, to poważne zastrzeżenia można sformułować w odniesieniu do wprowadzanych „przy okazji” zmian w Prawie wodnym z gruntowną przebudową systemu administracji wodnej na czele. Dodać należy, że stanowisko Zespołu pokrywa się ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministerstwo Środowiska.

Z porządku obrad zostały zdjęte:

  • projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Zdjęcie z porządku obrad było konsekwencją decyzji Rady Ministrów o opracowywaniu projektu ustawy bez wcześniejszego zatwierdzenia założeń;
  • projekt ustawy o korytarzach przesyłowych. Okazało się bowiem, że projekt nie przeszedł jeszcze uzgodnień międzyresortowych. Ustalono, że stanie się on przedmiotem obrad w kolejnym miesiącu.

Ustalono ponadto, że wprowadzony w ostatniej chwili do porządku obrad projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw będzie rozpatrzony na posiedzeniu strony samorządowej po ustosunkowaniu się autorów do zgłoszonych uwag.

Na posiedzeniu odbyła się również dyskusja nad Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.

Drugie z posiedzeń – 20 kwietnia – miało ograniczać się do pozycji uprzednio uzgodnionych. Stało się jednak inaczej. Dwa punkty porządku obrad faktycznie przebiegły bezproblemowo. Były to:

  • zaopiniowanie projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych;
  • zatwierdzenie propozycji podziału części drogowej subwencji ogólnej. Jedyna wprowadzona zmiana miała charakter porządkowy – wobec faktu, iż przez niedopatrzenie miasto Kraków miało przyznane środki na 2 złożone wnioski (podczas gdy jednostka może uzyskać dofinansowanie tylko jednego wniosku) ustalono, że środki przeznaczone na projekt o niższej wartości (967 tys. zł) zostaną przeniesione na zadania z tabeli C – drogi powiatowe realizowane w ramach porozumienia. Tylko bowiem w tej kategorii przyznane dofinansowanie było niższe od tego, na które opiewały wnioski. 

W tym punkcie porządku obrad przedyskutowana została kwestia perspektyw budowy tunelu pod rzeką Świną między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że inwestycja ta w obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 została ujęta na liście zadań inwestycyjnych, których realizacja rozpocznie się po 2013 roku. Jednocześnie inwestycja ta w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostało przeniesione z listy podstawowej na listę rezerwową działania 8.2 – Drogi krajowe poza siecią TEN-T. Jak zostało wskazane powodem takiej decyzji jest stan przygotowania projektu, który uniemożliwia jego realizację w ramach czasowych perspektywy finansowej 2007-2013 – w chwili obecnej uzyskana została jedynie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy przedmiotowego połączenia. Dodać należy, ze zgodnie z szacunkami wartość kosztorysowa szacowana jest na kwotę 1,3 mld zł.
Ożywioną dyskusje wzbudził natomiast projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Przypominamy, że jest to ustawa wzmacniająca w znaczący sposób pozycję regulatora kolejowego motywowaną argumentami ochrony klientów kolei. Ostatecznie projekt został uzgodniony – jednakże warunkowo. Ministerstwo Infrastruktury ma bowiem przedłożyć stronie samorządowej opinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą przedmiotowej ustawy i potwierdzającą, że zaproponowane regulacje nie zaburzają konkurencji.

Czw., 21 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski