Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

COVID-19: co z planami budowy ogólnodostępnych stacji ładowania?

COVID-19: co z planami budowy ogólnodostępnych stacji ładowania? fotolia.pl

Ustawa z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druki sejmowe nr 299 i 299-A, Sejm IX kadencji; druk senacki nr 96, Senat X kadencji), czyli ustawa wchodząca w skład „Tarczy Antykryzysowej” przewiduje zmiany w ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1124 z późn. zm.) w zakresie projektów planów budowy ogólnodostępnych stacji ładowania.

Stan wyjściowy

Obecnie według art. 62 ust. 1 ustawy o elektromobilności w przypadku, gdy z raportu dotyczącego punktów ładowania na obszarze gminy zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania wynika, że nie została osiągnięta minimalna liczba punktów ładowania wskazana przez ustawodawcę w art. 60 ust. 1 przywołanej ustawy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta dla gminy:

  1. której liczba mieszkańców wynosi co najmniej 100 000 oraz
  2. w której zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych, oraz
  3. w której co najmniej 400 pojazdów samochodowych przypada na 1000 mieszkańców
    - sporządza plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania.

Jak stanowi art. 62 ust. 2 ustawy o elektromobilności, takowy plan określa:

  1. liczbę i lokalizację planowanych ogólnodostępnych stacji ładowania z liczbą planowanych do zainstalowania w nich punktów ładowania, z uwzględnieniem mocy każdego z tych punktów;
  2. proponowany harmonogram budowy ogólnodostępnych stacji ładowania.

Według art. 62 ust. 3 ustawy o elektromobilnosci wójt, burmistrz albo prezydent miasta opracowuje projekt planu w terminie do dnia 15 marca 2020 r. i konsultuje go z mieszkańcami gminy, zamieszczając go na stronie internetowej obsługującego go urzędu i wyznaczając termin na zgłaszanie uwag. Termin ten nie może być krótszy niż 21 dni. Ponadto – o czym traktuje art. 62 ust. 4 ustawy – projekt planu wójt, burmistrz albo prezydent miasta przekazuje operatorom systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, na obszarze działania których planowane jest rozmieszczenie ogólnodostępnych stacji ładowania, w celu uzgodnienia, a termin na uzgodnienie projektu planu nie może być krótszy niż 30 dni.

Jakie zmiany?

Art. 51 ustawy z dnia 28 marca 2020 r. przewiduje, że zmianie ulegną ustępy 3 i 4 artykułu 62 ustawy o elektromobilności. W art. 62 ust. 3 wydłużeniu ulegnie termin konsultacji projektu planu z mieszkańcami gminy – z 21 dni do 45 dni, przy czym koniec tego terminu nie może przypadać później niż dnia 31 maja 2020 roku. Natomiast w art. 62 ust. 4 wprowadzone zostanie doprecyzowanie mówiące o tym, że termin na uzgodnienie projektu planu z operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych nie może być krótszy niż 30 dni od daty zakończenia konsultacji społecznych, o których w art. 62 ust. 3 ustawy o elektromobilności.

Rozwiązania przejściowe

Art. 86 ustawy z dnia 28 marca 2020 r. zawiera trzy reguły przejściowe. Według pierwszej, jeżeli termin na zgłaszanie uwag w ramach konsultacji z mieszkańcami, o którym mowa w art. 62 ust. 3 ustawy o elektromobilności zakończył się do dnia 15 marca 2020 r. włącznie, to stosuje się przepis art. 62 ust. 3 tej ustawy w brzmieniu dotychczasowym. Druga stanowi o tym, że jeśli termin na zgłaszanie uwag w ramach konsultacji z mieszkańcami zakończył się po dniu 15 marca 2020 r., to stosuje się przepis art. 62 ust. 3 ustawy o elektromobilności w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 28 marca 2020 roku. Natomiast w świetle trzeciej reguły: jeżeli plany budowy ogólnodostępnych stacji ładowania zostały przekazane w celu uzgodnienia z operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, to stosuje się przepis art. 62 ust. 4 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 28 marca 2020 roku.

Wejście w życie

W świetle art. 101 ustawy z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw zarówno art. 53, jak i art. 86 tego aktu wejdą w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia tej ustawy.

Śr., 1 Kw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel