Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

COVID-19: zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu/rejestracja pojazdu sprowadzonego z UE

COVID-19: zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu/rejestracja pojazdu sprowadzonego z UE fotolia.pl

Ustawa z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druki sejmowe nr 299 i 299-A, Sejm IX kadencji; druk senacki nr 96, Senat X kadencji) przewiduje dodanie do specustawy COVID-19, czyli ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2019, poz. 374) artykułu 31i, który zawiera czasowe zmiany m.in. w zakresie terminów na dokonanie rejestracji pojazdu albo zgłoszenie jego zbycia lub nabycia.

Zakres zmian

Według nowego art. 31i ust. 1 specustawy, w okresie od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, czyli jednej z ustaw przyjętych w ramach „Tarczy Antykryzysowej”, do dnia 31 grudnia 2020 r. wydłuża się do 180 dni terminy określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 110 ze zm.), a dokładniej w:

  • art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu (termin na rejestrację pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, niebędącego pojazdem nowym),
  • art. 78 ust. 2 pkt 1 Prawa o ruchu (termin na zawiadomienie starosty o zbyciu lub nabyciu pojazdu zarejestrowanego).

Ponadto w świetle nowego art. 31i ust. 1 pkt 2 specustawy, art. 140mb Prawa o ruchu drogowym do dnia 31 grudnia 2020 r. ma być stosowany z uwzględnieniem terminów określonych powyżej. O szczegółach tego, do jakich przypadków należy zastosować tak zmodyfikowane art. 71 ust. 7, art. 78 ust. 2 pkt 1 oraz art. 140mb Prawa o ruchu – poniżej.

Od kiedy należy stosować wydłużone terminy?

Z jednej strony nowy art. 31i ust. 1 specustawy COVID-19 wydłuża terminy w przypadkach, w których bieg terminów nie uległ zakończeniu. Równocześnie jednak w art. 31i ust. 2 traktuje o tym, że przepis art. 31i ust. 1 stosuje się:

1) do pojazdu, niebędącego nowym pojazdem, sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej nie później niż 30 dni przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw – czyli ustawy z zakresu „Tarczy Antykryzysowej”;

2) do pojazdu zarejestrowanego nabytego lub zbytego nie później niż 30 dni przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw – jak wyżej, czyli ustawy z zakresu „Tarczy Antykryzysowej”.

W przepisie art. 31i ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia zabrakło słowa „również”, którym posługuje się projektodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy. Jednak nawet bez słowa „również” i bez sięgania do uzasadnienia można – w wyniku wykładni funkcjonalnej – dojść do wniosku, że przepis art. 31i ust. 2 jest przepisem intertemporalnym. Warto zaznaczyć, iż do takiej wykładni prowadzi użycie sformułowań „nie później niż”, które – mając na uwadze zasadę racjonalnego ustawodawcy – nie znalazły się przypadkowo w ustawie. Gdyby przepis zawierał określenia „nie wcześniej niż”, to tak naprawdę byłby zbędny w świetle brzmienia art. 31i ust. 1 specustawy.

Powyższe oznacza w konsekwencji zastosowanie nowych, wydłużonych terminów do wszystkich przypadków, w których nie mamy do czynienia z decyzją ostateczną ws. kary z art. 140mb Prawa o ruchu drogowym. Decyzje ostateczne to w świetle art. 16 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 256) takie, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Wejście w życie i czas obowiązywania

Cały dodawany do specustawy COVID-19 art. 31i ma wejść w życie w dniu następującym po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 28 marca 2020 roku, tj. jednej z przyjmowanych w ramach „Tarczy…”. Na dziś trudno przesądzić, kiedy dokładnie wejdzie w życie ustawa z druków sejmowych nr 299 i 299-A. Nie wiadomo kiedy nastąpi jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw, które stanowić będzie punkt wyjścia dla wskazania terminu wejścia w życie. Może to nastąpić jeszcze w marcu, choć jest to mało prawdopodobne. Natomiast – jak wskazano już powyżej – art. 31i ust. 1 traktuje o tym, że wydłużenie terminów następuje do dnia 31 grudnia 2020 roku.

Pon., 30 Mrz. 2020 0 Komentarzy
Bartłomiej Zydel
Redaktor Bartłomiej Zydel