Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe PZP od 1 stycznia 2020 r. coraz bardziej realne

Nowe PZP od 1 stycznia 2020 r. coraz bardziej realne fotolia.pl

28 marca 2019 r. w siedzibie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli Strony Samorządowej Zespołów ds. Finansów oraz ds. Infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z przedstawicielami resortu przedsiębiorczości. Przedmiotem spotkania był projekt nowego Prawa zamówień publicznych. W spotkaniu czynny udział wziął przedstawiciel Związku Powiatów Polskich.

Najważniejsze elementy

W trakcie spotkania – co zrozumiałe – skupiono się na najważniejszych elementach projektu.

Projekt zakłada, że w umowie o zamówienie publiczne na roboty budowlane lub usługi będzie musiała obowiązkowo znaleźć się klauzula waloryzacyjna. Nowe PZP ma zawierać w tym zakresie rozwiązanie fakultatywne: albo zastosowanie wskaźnika GUS, albo innej podstawy sposobu zmiany wysokości wynagrodzenia. Jednak sam Główny Urząd Statystyczny ma wątpliwości co do obecnej jego konstrukcji, a prace nad jego nową wersją mają potrwać jeszcze 2-3 lata.

Przepisy dot. publikowania ogłoszenia i sprawozdawania w przypadku zamówienia poniżej 30 tysięcy euro, a powyżej 50 tysięcy złotych będą jeszcze przedmiotem analizy. Na pewno zostaną one doprecyzowane – tak, aby uniknąć problemów interpretacyjnych, które mogłyby powstać na gruncie obecnego brzmienia regulacji, według którego zamawiający musiałby publikować ogłoszenia przy udzielaniu zamówień o takiej wartości, „które ze względu na swój rodzaj lub charakter mogą być skierowane do szerokiego grona wykonawców”.

Składanie ofert poniżej tzw. progów unijnych ma mieć miejsce z pewnym uproszczeniem. Intencją projektodawców jest to, aby w takich postępowaniach wykonawca nie musiał posiadać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a wystarczającą była „miękka” weryfikacja, np. poprzez portal ePUAP. Co do dopuszczalności tzw. skanów ofert, to projektodawcy nie mają jeszcze wypracowanego stanowiska.

Projekt zakłada, że jeżeli zamawiający zamierza udzielić zamówienia na usługi projektowania architektonicznego powyżej progów unijnych, to zamówienie takie poprzedzone jest konkursem. Przedstawiciele resortu przedsiębiorczości i technologii zapewnili jednak, że przepis ten nie będzie miał zastosowania do zamówień w formule zaprojektuj i wybuduj.

Od konferencji uzgodnieniowej nie uległo zmianie stanowisko projektodawców w zakresie innych kluczowych spraw – m.in. zamówień in-house. Tekst dot. konferencji uzgodnieniowej można znaleźć tutaj.

PZP a reszta prawnego świata

Na koniec podniesiony został problem związany z zagadnieniami nieuregulowanymi w PZP, a mocno wpływającymi na praktykę stosowania tej ustawy. W dyskusji pojawiły się wątki dotyczące przepisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz regulacji z zakresu praw autorskich. Projektodawcy mają je poddać analizie.

Według deklaracji przedstawicieli MPiT, nowa, finalna wersja projektu zostanie skierowana do KWRiST w połowie kwietnia.

Czw., 28 Mrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel