Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zarządzanie drogami wewnętrznymi: resort odpowiada ZMP

Zarządzanie drogami wewnętrznymi: resort odpowiada ZMP fotolia.pl

W opinii resortu infrastruktury, z uwagi na to, że wiele zadań zarządcy drogi publicznej pokrywa się z zadaniami zarządcy terenu, jakim jest droga wewnętrzna, to w przypadku, gdy JST jest właścicielem drogi wewnętrznej powinna mieć ona możliwość posługiwania się swoim aparatem pomocniczym - jednostką organizacyjną jaką jest zarząd dróg. Nie potrzeba do tego zmiany ustawy o drogach publicznych. W czerwcu zaapelował o to do ministerstwa zarząd Związku Miast Polskich. W opinii ZMP do art. 21 ustawy należy dopisać, że rada JST może powierzyć jednostce organizacyjnej, jaką jest zarząd dróg, wykonywanie zadań w zakresie dróg wewnętrznych na terenach stanowiących własność samorządu.

Co zarząd dróg może, a czego nie może?

ZMP argumentował, że zarządca drogi, określony w art. 19 ustawy o drogach publicznych, pełni funkcje zarządcy drogi wyłącznie w stosunku do dróg publicznych. Artykuł ten nie zawiera żadnego odesłania do art. 8 regulującego kwestie zarządzania drogami wewnętrznymi. Wobec powyższego jednostka organizacyjna JST, jaką jest zarząd dróg, utworzony w oparciu o art. 21 ustawy, nie może wykonywać zadań w stosunku do dróg wewnętrznych. Może realizować wyłącznie zadania określone w art. 20, czyli zadania zarządcy drogi. Jest to bowiem wyspecjalizowana jednostka organizacyjna, powoływana wyłącznie do realizacji zadań określonych w przepisach szczegółowych. Z drugiej strony, z przepisów ustrojowych samorządu terytorialnego (np. ustawa o samorządzie gminnym) wynika, że do wyłącznej właściwości rady JST należy podejmowanie uchwał w zakresie tworzenia, likwidacji i reorganizacji jednostek organizacyjnych. Z tych więc względów jednostka samorządu terytorialnego powinna mieć swobodę co do wyboru najdogodniejszej formy ich wykonywania.

Zmiana przepisów niepotrzebna?

W odpowiedzi na postulat ZMP, ministerstwo infrastruktury w swoim piśmie na początku przywołało przepisy określające co jest drogą publiczną, a co wewnętrzną i do kogo należą obowiązki w zakresie dróg wewnętrznych (zarządca lub właściciel terenu). Jednocześnie urzędnicy przypomnieli, że w myśl przepisów, czym innym jest zarządca drogi ustawowo umocowany np. do wydawania aktów administracyjnych, a czym innym instytucja zarządu drogi - jednostka organizacyjna będąca aparatem pomocniczym zarządcy drogi. Następnie resort przekazał kluczową opinię, którą przywołaliśmy na początku artykułu. Po czym padły przykłady jednostek organizacyjnych, które wykonują zadania również wobec dróg wewnętrznych. Na koniec wobec wymienionych spostrzeżeń i faktów oraz dotychczasowego braku wniosków ze strony samorządów o zmianę prawa, urzędnicy konkludują, że postulat Związku Miast Polskich, dotyczący zmiany przepisów ustawowych, należy jeszcze przeanalizować. Sprawa będzie omawiana na najbliższym posiedzeniu zespołu infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Sob., 25 Sp. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża