Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podwyższanie stawki kilometrowej

Pracownikom używającym do celów służbowych samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy przysługuje zwrot kosztów używania tych pojazdów wg stawki kilometrowej. Stawka ta ostatni raz uległa zmianie w 2007 roku, co – wobec wzrostu kosztów paliwa – sprawiło, że nie pokrywała ona rzeczywistych kosztów używania pojazdów. Zmienić to ma rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, którego to rozporządzenia projekt skierowany został (co niewątpliwie jest niespodzianką) do rozpatrzenia przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Należałoby się raczej spodziewać, że materia tego projektu będzie przedmiotem zainteresowania Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych.

Cała zmiana ogranicza się do podniesienia stawek kilometrowych, przy czym najwyższy wzrost dotyczy stawek dla motocykli i motorowerów:

  • dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 następuje wzrost z 0,5214 zł na 0,97 zł;
  • dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – z 0,8358 zł na 1,01 zł;
  • dla motocykli – z 0,2302 zł na 0,92 zł;
  • dla motorowerów – z 0,1382 zł na 0,81 zł.

Podkreślić należy, że nowozaproponowane stawki zostały oparte na sporządzonej przez Instytut Transportu Samochodowego (ITS) analizie naukowej pt. „Analiza kosztów eksploatacji pojazdów oraz oszacowanie na jej podstawie wysokości stawek za 1 km przebiegu pojazdu”. Jak wskazują projektodawcy analiza oparta została na danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, uzyskanych od producentów pojazdów oraz będących w posiadaniu ITS. Zgodnie z opinią ITS najbardziej miarodajne dla wyliczenia kosztów eksploatacji pojazdów jest przyjęcie jako reprezentatywnych kosztów eksploatacji pojazdów użytkowanych w okresie pierwszych pięciu lat od nowości i przy takim założeniu obliczone zostały wartości stawek kilometrowych zaproponowane w rozporządzeniu.

Wt., 30 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski