Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obradował Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska

W dniu 21 marca br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Tym razem obrady – dzięki tonizującemu działaniu współprzewodniczącego ze strony rządowej Piotra Stycznia – przebiegły w dość spokojnej atmosferze.

Z porządku obrad zostały zdjęte dwa projekty legislacyjne związane z kolejnictwem. Były to:

  1. projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Przyczyną był fakt, iż nie zostały jeszcze ukończone uzgodnienia międzyresortowe. Projekt w wersji końcowej ma gotowy na początku kwietnia i wówczas zostanie przesłany ponownie do Komisji Wspólnej,
  2. projekt Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych 2010 – 2013. Również w tym przypadku okazało się, że nie zakończyły się jeszcze uzgodnienia międzyresortowe. Na wniosek przedstawiciela Związku Powiatów Polskich ustalono, iż Zespół wystąpi do Komisji Wspólnej o prawo wiążącego zaopiniowania projektu. Projekt bowiem jak najszybciej powinien zostać przyjęty – już bowiem teraz występuje kuriozalna sytuacja, w której plan na okres zaczynający się z początkiem 2010 roku jest dyskutowany… pod koniec I kwartału 2011 roku. Ze względu na zdjęcie projektu z porządku dyskusja merytoryczna ograniczyła się do zgłoszenia – w telegraficznym skrócie – najważniejszych uwag. Marek Wójcik, przedstawiciel ZPP, wyraził wątpliwość co do realności przedsięwzięć, które – opierając się średnio w 15% na nieruchomościach nie będących własnością kolei – planowane są do wykonania w ciągu 4 lat: od rozpoczęcia niezbędnych procedur po zakończenie inwestycji w terenie. Andrzej Lubiatowski, przedstawiciel UMP zaapelował o weryfikację programu pod kątem realności, a także uwzględnienie w Planie kolei aglomeracyjnych.

Większość projektów została uzgodniona z ewentualnym przyjęciem części zgłoszonych uwag. Dotyczyło to jakich projektów jak:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie zasad sporządzania raportu wojewódzkiego. Część uwag została przyjęta; w odniesieniu do części odrzuconych wskazano, że będzie możliwe ich rozważenie w ramach nowej ustawy o odpadach procedowanej obecnie w parlamencie;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie niezbędnego zakresu informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposobu prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały wyjaśnione, a część z nich – przyjęta. Odrzucone uwagi dotyczyły przede wszystkim rozwiązań, które są niemożliwe do wprowadzenia w zgodzie z obowiązującym obecnie rozporządzeniem w sprawie zbiorczego zestawienia danych. Ministerstwo zadeklarowało jednak, że uwagi uwzględni w pracach nad nową ustawą o odpadach;
  3. projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Wprowadzone zostały zmiany zgłaszane przez samorządy województw, a sprowadzające się – generalnie – do uszczegółowienia wykazu przykładowych obiektów które powinny być uwzględniane przy tworzeniu planu transportowego. Należy ubolewać, że niektórzy mają tak małe zaufanie do kompetencji siebie i innych, że uważają, iż bez wyraźnego wpisania, że plan transportowy powinien uwzględniać np. szkoły wyższe, sieć transportowa zostanie tak zaplanowana by studencie komunikacją zbiorową na zajęcia dotrzeć nie byli w stanie…;
  4. projekty 8 uchwał Rady Ministrów w sprawie zakresu i warunków dofinansowania poszczególnych Regionalnych Programów Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 (dotyczy to RPO województw: małopolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego. Wprowadzone zostały niektóre zmiany; przedstawiciele wnioskodawców nie byli jednak w stanie wyjaśnić wg jakich kryteriów wybranych było 18 gmin poszkodowanych przez powódź, które mają otrzymać wsparcie. Trudno bowiem było uznać za takie wyjaśnienie odwołania do ustaleń poczynionych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ostatecznie ustalono, że przed posiedzeniem strony samorządowej Komisji Wspólnej zostanie udostępniona odpowiednia informacja.

Bez uwag uzgodniono następujące projekty:

  1.  projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych;
  2. projekt aktualizacji Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia okresowych polowań na zwierzęta łowne. Odrzucona została bowiem uwaga zgłoszona przez województwo lubuskie, a zawierająca sprzeciw wobec rozszerzenia ochrony gatunkowej zająca i kuropatwy ze względu na powodowane przez te gatunki szkody łowieckie. Na kanwie tego punktu przeprowadzona została dyskusja dotycząca zasad wypłacania odszkodowań za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne na obszarach niewchodzących w skład obwodów łowieckich.

W ramach spraw różnych poruszone zostały cztery kwestie:

  • przydział środków rezerwy na przeprawy promowe w Świnoujściu. Zgodnie z informacją przekazaną przez Prezydenta Świnoujścia obie przeprawy w tym mieście spełniają kryterium dostępu do środków z rezerwy. Obciążeniem ruchem pojazdów samochodowych na przeprawie Karsibór w roku 2010 wynosiło bowiem 2924 pojazdów/dobę, zaś na przeprawie Centrum – 3239 pojazdów/dobę. Przedstawiciel ZPP zauważył, że corocznie wydatkowane są środki na bieżące utrzymanie promów, a nie ma realnej perspektywy na docelowe rozwiązanie sprawy przeprawą stałą – zwłaszcza, że planowana przeprawa tunelowa wypadła z katalogu projektów priorytetowych.
    Przy okazji tego punktu przedstawiciel Unii Metropolii Polskich wyraził ubolewanie, że nie otrzymaliśmy jednocześnie projektu podziału rezerwy w dwóch pozostałych obszarach. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnili, że materiał został już przekazany do Ministerstwa Finansów. Wstępna analiza złożonych wniosków wskazuje, że jednak kryzys finansów publicznych jest faktem. Zgłoszone wnioski opiewają bowiem na kwotę poniżej 450 mln zł, co jest w przybliżeniu kwotą równą połowie tego, co zazwyczaj. Należy zatem przypuszczać, że większość zgłoszonych wniosków otrzyma dofinansowanie.
    Zespół ustalił, że w celu przyspieszenia rozdziału środków z rezerwy złoży wniosek o otrzymanie prawa do wydania opinii wiążącej;
  • projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych po raz kolejny nie został uzgodniony. Okazało się, że w czasie jaki upłynął od posiedzenia plenarnego Ministerstwo Infrastruktury – wbrew deklaracjom – nie wprowadziło żadnych zmian. Co więcej – jako swojego reprezentanta przysłało nową osobę, niezaznajomioną z przebiegiem dotychczasowych rozmów. W tej sytuacji – za akceptacją ministra Piotra Stycznia – ustalono, że ZPP przedłoży w najbliższym czasie propozycję zmian w przedmiotowym zakresie;
  • przesłany w ostatniej chwili projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych został po uwzględnieniu części uwag zaopiniowany pozytywnie;
  • przedstawiciel Związku Powiatów Polskich przypomniał deklarację Ministerstwa Infrastruktury o gotowości do dyskusji nad kompleksowymi zmianami w ustawie o gospodarce komunalnej w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez powiaty i województwa. Będzie to uwzględnione w porządku obrad kolejnego posiedzenia.
Śr., 23 Mrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski