Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obrady Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej

W dniu 10 lutego b.r. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Było to jedno z bardziej niefortunnych dla strony rządowej posiedzeń – gdyż przy okazji wielu punktów porządku obrad ujawniły się niedociągnięcia – czy to organizacyjne, czy to merytoryczne.

Najbardziej bulwersująca sytuacja pojawiła się na kanwie rozpatrywania projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu emerytalnego. Przypominamy, że pierwotnie projekt ten – w istotny sposób ingerujący w zasady funkcjonowania II filara ubezpieczeń emerytalnych – został skierowany jedynie do Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych; do Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej trafił dopiero po interwencji strony samorządowej. Nie zmieniło to zbytnio obrazu rzeczy – na posiedzenie nie przybył nikt kto czułby się odpowiedzialny za projekt i był w stanie udzielić odpowiedzi na stawiane przez stronę samorządową pytania. W konsekwencji zaistniała konieczność zwołania dodatkowego posiedzenia Zespołu – w dniu 16 lutego. Należy mieć nadzieję, że w tak ważnej kwestii strona rządowa podejmie dialog ze stroną samorządową.

Problemy pojawiły się przy trzech kolejnych projektach:

  1. projekcie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zadań i organizacji Ochotniczych Hufców Pracy został zdjęty z porządku obrad – rozporządzenie zostało bowiem wydane z dniem 31 grudnia ub.r. Nie byłoby w tym nic szczególnie dziwnego, gdyby nie fakt iż odpowiednia informacja nie została przekazana do Zespołu i w konsekwencji w czasie posiedzenia pierwotnie przewidziano przesunięcie rozpatrzenia projektu na kolejne posiedzenie. O wydaniu rozporządzenia zebrani dowiedzieli się przypadkiem…;
  2.  projekcie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru kwestionariusza wywiadu alimentacyjnego oraz wzoru oświadczenia majątkowego dłużnika alimentacyjnego. Projekt ten okazał się poprawny legislacyjnie przez przypadek – projektodawcy nie zauważyli bowiem, że ustawa na której opierali proponowane rozwiązania została uchylona ponad rok temu. Obecny przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Społecznej nie przejął się zbytnio tym uchybieniem, twierdząc że skoro ustawa jest powołana w sposób wyraźny jedynie w rozporządzeniu to nie widzi tu żadnych problemów. Radzimy z góry przygotować się na ograniczoną jakość niektórych aktów prawnych…;
  3. projekcie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Tutaj strona rządowa zapomniała przekazać informację, że w wyniku uzgodnień międzyresortowych wprowadzone zostały istotne zmiany projektu (zastąpienie ograniczenia liczby opakowań ograniczeniem zakupu określonej masy pseudoefedryny). Gdyby nie dyskusja projekt uzgodniony zostałby w nieaktualnej postaci.

Nie poruszone również zostały sprawy różne – nie przybył nikt z Głównego Inspektoratu Sanitarnego uniemożliwiając uzyskanie informacji na temat programów dotyczących promocji zdrowia i profilaktyki chorób nowotworowych.

Pozytywnie zostały zaopiniowane:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardów postępowania i procedur medycznych wykonywanych w zakładach opieki zdrowotnej z zakresu pielęgnowania w opiece długoterminowej. W dyskusji nad tym punktem podniesiona została kwestia uregulowania zasad opieki długoterminowej w domach pomocy społecznej. Przedstawiciele Ministerstwa poinformowali, że przy ministrze powołany został zespół ds. opieki długoterminowej, który w swoich zadaniach ma m.in. opracowanie propozycji dotyczącej domów pomocy społecznej. Zespół miał pracować do czerwca 2011 roku, jednakże już teraz wiadomo, że konieczne będzie przesunięcie terminu;
  2. projekt sprawozdania z realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku. Wątpliwości wzbudził tutaj termin rozpatrywania sprawozdania – ponad 13 miesięcy od końca upływu sprawozdawczego. Przedstawiciele PARPy wyjaśniali, że jest to konsekwencją terminów udostępniania danych przez GUS; tyle tylko, że część tych informacji pochodzi z danych PARP;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa szpitalnego. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia podkreślili, że proponowane rozwiązania nie zostały zakwestionowane jako ograniczające konkurencję, a jednocześnie zagwarantowali, że zmiany te nie odbiją się na dotychczas zawartych kontraktach;
  4. projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”. Jako warunki uzgodnienia wskazano, że termin wejścia w życie uchwały musi być zgodny z terminem wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej, zaś zaoszczędzone środki w całości muszą trafić do mechanizmów wsparcia zaproponowanych w powołanej ustawie;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, a także szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz kwalifikacji osób mogących takie oddziaływania prowadzić;
  6. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu instytucji i laboratoriów uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od należności przewozowych.
Pon., 14 Lt. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski