Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Będą rygorystyczne kontrole pojazdów – ma być bezpieczniej na drogach

Będą rygorystyczne kontrole pojazdów – ma być bezpieczniej na drogach fotolia.pl

W Unii Europejskie będą ostrzejsze przepisy dotyczące kontroli technicznej pojazdów. Komisja Europejska przyjęła nowe przepisy mające na celu zaostrzenie kontroli i rozszerzenie ich zakresu. Pakiet w sprawie przydatności do ruchu drogowego dotyczy trzech zagadnień: okresowych badań przydatności do ruchu drogowego; drogowych kontroli technicznych pojazdów użytkowych; oraz rejestracji pojazdu.

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek badań przydatności do ruchu skuterów i motorowerów w całej UE. Kierowcy motocykli i skuterów, zwłaszcza ci najmłodsi, stanowią grupę najwyższego ryzyka wśród użytkowników dróg.

Zwiększona zostanie częstotliwości badań w przypadku samochodów osobowych i samochodów dostawczych o szczególnie wysokim przebiegu. Pojazdy o wysokim przebiegu podlegać będą corocznemu badaniu, tak jak ma to już miejsce w przypadku taksówek i karetek pogotowia. Samochody osobowe będą miały pierwszą kontrolę po upływie 4 lat, następnie po upływie 2 lat, a później corocznie (zmiana obecnych minimalnych standardów 4-2-2 na 4-2-1). Samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe do 3,5 tony, które osiągną w dniu pierwszej kontroli (po 4 latach) przebieg ponad 160 000 km, są kontrolowane corocznie po pierwszym badaniu (4-1-1 zamiast obecnego 4-2-2). W Polsce częstotliwość badań jest jeszcze bardziej restrykcyjna. Samochody są badane w cyklu 3-2-1, zatem nic nie zmieni się dla samochodów osobowych i motocykli; jednocześnie zostaną wprowadzone badania skuterów, które nie są obecnie badane.

Ponadto zmiany legislacyjne pozwolą na poprawę jakości badań przydatności pojazdów do ruchu poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych standardów w odniesieniu do usterek, urządzeń i inspektorów. Wprowadzenie obowiązku kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Zmiany przepisów pozwolą także na ograniczenie fałszowania przebiegu dzięki rejestracji odczytów liczników.

We wszystkich przypadkach w ramach proponowanych przepisów ustanawia się wspólne dla całej UE minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów, przy czym państwa członkowskie mają możliwość zaostrzenia przepisów, jeżeli uznają to za stosowne.

Źródło: www.europa.eu

Niedz., 22 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna