Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co się zmieniło i co się zmieni w przepisach drogowych? (cz. 1)

Co się zmieniło i co się zmieni w przepisach drogowych? (cz. 1) fotolia.pl

Mijający rok stał pod znakiem zmian w przepisach związanych z ruchem samochodów. Część z nich już weszła w życie, pozostałe zaczną obowiązywać od 1 stycznia lub później. Podsumowujemy najważniejsze z nich.

Portal Onet.pl zamieścił bardzo ciekawe zestawienie zmian przepisów prawa regulującego ruch pojazdów. Zawarto w nim zarówno zmiany dokonane w 2010 roku, jak i te czekające nas w trakcie br.

Pijani kierowcy stracą prawo jazdy

1 lipca 2010 roku weszła w życie nowelizacja kodeksu karnego, która ma pozbawić na zawsze prawa kierowania pojazdami mechanicznymi wielu nietrzeźwych kierowców.

Od 1 lipca bowiem, zgodnie z art. 42 par. 3 k.k., wobec nietrzeźwych lub odurzonych sprawców katastrofy w ruchu drogowym albo wypadku drogowego, których następstwem była śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, a także wobec sprawców takich wypadków, którzy zbiegli z miejsca zdarzenia, sąd jest zobowiązany orzec zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze. Odstępstwo od tego możliwe będzie jedynie w wyniku "szczególnych okoliczności".

Do tej pory uprawnienia do kierowania samochodem sąd odbierał w przypadku recydywy, a wówczas, gdy pijany kierowca spowodował śmiertelny wypadek, istniała jedynie możliwość pozbawienia prawa jazdy. W rzeczywistości bardzo rzadko sięgano do najsurowszej kary. Najczęściej zasądzany był okresowy zakaz prowadzenia auta.

Nowelizacja kodeksu karnego przewiduje także znaczne zaostrzenie odpowiedzialności karnej nietrzeźwych i odurzonych kierowców, którzy już wcześniej byli prawomocnie skazani za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, albo ponownie usiedli za kierownicą w okresie orzeczonego wobec nich zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Za taki czyn na podstawie art. 178a par. 4 k.k., wprowadzającego nowy typ przestępstwa prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub odurzenia, będzie możliwe wymierzenie kary sięgającej 5 lat pozbawienia wolności. Dotychczas najsurowsza kara w takim wypadku to 2 lat pozbawienia wolności.

Bardziej istotne jest jednak, że w stosunku do takich sprawców niemożliwe jest orzeczenie kary "nieizolacyjnej" (np. grzywny), jak również niedopuszczalne jest zastosowanie instytucji warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności. W rezultacie tego rodzaju "recydywista" drogowy orzeczoną mu karę pozbawienia wolności musi odbyć w zakładzie karnym.

Mandaty na drogach wewnętrznych

Od 4 września w życie weszły przepisy, które wprowadzają możliwość karania kierowców za łamanie przepisów na drogach wewnętrznych, jak. np. osiedlowych ulicach czy parkingach sklepowych.

Do tej pory policjanci byli w tych sytuacjach bezsilni. Znaki, które ustawiano tam do tej pory, miały tylko charakter porządkowy, a funkcjonariusze mogli interweniować tylko wtedy, gdy dochodziło do zagrożenia życia lub zdrowia, czyli na przykład po wypadku.

W praktyce kierowcy mogli na drogach wewnętrznych bezkarnie rozmawiać przez telefon, jechać bez zapiętych pasów czy bez włączonych świateł.

Nowe przepisy wprowadzają na drogach wewnętrznych i parkingach możliwość ustanowienia tzw. strefy ruchu. W myśl nowych przepisów może to zrobić zarządca lub właściciel tego terenu. W takiej strefie przepisy ustawy o ruchu drogowym mają zastosowanie w takim samym zakresie jak na drogach publicznych.

Za blokowanie przejazdu źle zaparkowanym samochodem, kierowcy grozi mandat w wysokości 100 złotych. Taka sama kara czeka za postój na trawniku. Za naruszanie ciszy lub zajęcie tzw. koperty przyjdzie zapłacić 500 zł mandatu. Policjanci mogą też karać za przekroczenie prędkości na takich drogach.

Koniec z "kratką"

Pod koniec grudnia prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o podatku VAT, która zmienia zasady odliczania VAT dla samochodów "z kratką" i paliwa do takich aut. Pełne odliczenie VAT będzie dotyczyć tylko samochodów o ładowności ponad pół tony, które nie będą samochodami osobowymi. Zmiany te wejdą w życie z 1 stycznia 2011 roku i będą obowiązywać do 1 stycznia 2013 roku.

Samochody o ładowności ponad 500 kg były objęte prawem do pełnego odliczenia VAT przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, tj. do 30 kwietnia 2004 r. Wprowadzane ograniczenia w odliczaniu VAT nie będą dotyczyć niektórych kategorii pojazdów przeznaczonych do działalności gospodarczej. Chodzi m.in. o auta dostawcze odpowiadające definicji określonej w ustawie, samochody typu van, minibusy, czy tzw. pojazdy specjalne. W przypadku ich zakupu oraz zakupu paliwa do nich, będzie można odliczyć cały podatek VAT.

Zgodnie z nowelizowanymi przepisami nabywcy samochodów osobowych "z kratką", w przypadku których przysługuje obecnie pełne odliczenie VAT, będą mogli odliczyć 60 proc. kwoty VAT zawartej w fakturze, ale nie więcej, niż 6 tys. zł. Oznacza to, że sytuacja podatników, którzy kupują samochody z kratką będzie taka sama, jak podatników, którzy kupują samochody osobowe.

Ustawa zawiesza też na okres dwóch lat możliwość odliczenia VAT od paliwa kupowanego do napędu samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z nowelizowaną ustawą o transporcie właściciele samochodów ciężarowych mają być zwolnieni z obowiązku dostarczania urzędowi skarbowemu kopii zaświadczeń potwierdzających homologację, wydawanych przez okręgowe stacje kontroli pojazdów. Nie będą też musieli informować urzędów skarbowych o dokonanych w pojeździe zmianach, które mają wpływ na homologację. Zdaniem rządu rozwiązanie to odciąży podatników i administrację podatkową od gromadzenia kopii zaświadczeń.

Nowe prawo reguluje też sposób rozliczania VAT przez firmy zagraniczne świadczące w Polsce tzw. okazjonalne przewozy osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą (np. autobusami). Usługi te nie będą objęte szczególnymi regułami opodatkowania. Podmiot wykonujący je w Polsce będzie musiał mieć przy sobie potwierdzenie zarejestrowania się, jako podatnik VAT, w naszym kraju. Będzie musiał także rozliczać podatek VAT w polskim urzędzie skarbowym.

Ciąg dalszy w kolejnym serwisie informacyjnym

Śr., 12 St. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: