Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych

Zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych fotolia.pl

Z dniem 19 października br. nastąpi istotna zmiana zasad wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Obowiązujące jeszcze przepisy przewidują cztery typy zezwoleń wydawanych odpowiednio: na czas nieokreślony lub określony w zezwoleniu (wydawanych przez starostę), na jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie (wydawanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad) oraz na taki przejazd pojazdu przekraczającego granicę państwa (wydawanych przez naczelnika urzędu celnego), przy czym większość pojazdów wymagała uzyskania zezwolenia na każdy przejazd z osobna. Nowe przepisy wprowadzają siedem kategorii zezwoleń, przy czym wydawane są one – co do zasady – na dłuższe okresy i na sieć dróg (nie zaś na konkretną trasę). Wyjątkiem są tu jedynie pojazdy o szczególnie dużych wymiarach oraz rzeczywistej masie całkowitej, a także o naciskach osi przekraczających wielkości przewidziane dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t.

Minister właściwy do spraw transportu przygotował – w celu wykonania regulacji ustawowych – projekty dwóch rozporządzeń, które trafiły do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Są to:

  • projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Rozporządzenie to określa warunki dystrybucji blankietów zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego, sposób i tryb wydawania takich zezwoleń, warunki wyznaczania trasy przejazdu oraz kryteria ustalania warunków przejazdu pojazdu nienormatywnego, w tym przejazdu przez most lub wiadukt, a wreszcie wzory zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego oraz wzory dokumentów związanych z wydawaniem tych zezwoleń. Zgodnie z projektem rozporządzenia wyznaczenie trasy przejazdu nienormatywnego będzie możliwe, jeżeli stan techniczny drogi spełnia następujące wymagania:
    1) na drodze nie występują przełomy lub osuwiska;
    2) wysokość skrajni drogi lub drogowego obiektu inżynierskiego jest o 0,1 m większa niż wysokość pojazdu wraz z ładunkiem;
    3) szerokość skrajni drogi lub drogowego obiektu inżynierskiego jest o 0,1 m większa niż szerokość pojazdu wraz z ładunkiem;
    4) ocena stanu technicznego dźwigarów lub pomostu obiektu mostowego dokonywana zgodnie z przepisami o numeracji i ewidencji dróg publicznych oraz obiektów mostowych jest równa lub większa niż (w skali od 0 do 5).
    Niezależnie od powyższych wymagań rozporządzenie wymaga by przejazd pojazdu nienormatywnego nie powodował przekroczenia bezpiecznego poziomu wytężenia materiału w konstrukcji nośnej drogowego obiektu inżynierskiego;
  • projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. Proponowane opłaty – w zależności od długości okresu, na który wydane zostało zezwolenie – wahają się: w kategorii I od 50 zł do 200 zł, w kategorii II wynoszą 100 zł, w kategorii III – od 200 zł do 2000 zł, w kategorii IV – od 500 zł do 3000 zł, w kategorii V – od 600 zł do 3600 zł, w kategorii VI – od 800 zł do 4800 zł. Zezwolenie (jednokrotne) w kategorii VII będzie wiązało się z opłatą 500 zł w przypadku pojazdów przekraczających normatywne wymiary lecz mających naciski osi i masę nie większe od dopuszczalnych oraz 1600 zł – w przypadku pozostałych pojazdów.
Wt., 3 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski