Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Postępowanie z przedsiębiorcą w likwidacji prowadzącym skp

Postępowanie z przedsiębiorcą w likwidacji prowadzącym skp fotolia.pl

Pytanie: Jakie działania powinien podjąć starosta sprawujący nadzór nad stacją kontroli pojazdów, jeżeli pozyskał wiedzę o otwarciu likwidacji przedsiębiorcy prowadzącego tę stację?

Odpowiedź: Starosta powinien wydać decyzję o zakazie prowadzenia stacji kontroli pojazdów przez przedsiębiorcę, wobec którego została otwarta likwidacja. Jeśli informacja o otwarciu likwidacji ma charakter oficjalny wszczęcie postępowania w sprawie wydania zakazu prowadzenia stacji kontroli pojazdów nie musi być poprzedzone przeprowadzeniem kontroli przedsiębiorcy.

Uzasadnienie: Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 toku o swobodzie działalności gospodarczej, co w szczególności oznacza, że jej podjęcie wymaga spełnienia określonych warunków uregulowanych przepisami prawa. Warunki stawiane przedsiębiorcom prowadzącym stacje kontroli pojazdów znajdują się w art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) i dotyczą one: cech przedsiębiorcy (pkt 1 – 3), odpowiedniego wyposażenia (pkt 4 – 5) oraz personelu (pkt 6).

Sankcją z tytułu naruszenia warunków prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest wydanie przez sprawującego nadzór właściwego miejscowo starostę decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów. Następuje to w szczególności wówczas, gdy:

  1. przedsiębiorca rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (art. 83b ust. 2 pkt 3 lit. c Prawa o ruchu drogowym);
  2. przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów w wyznaczonym przez starostę terminie (art. 83b ust. 2 pkt 3 lit. b Prawa o uchu drogowym). Należy przy tym przyjąć, że przesłanka ta ma zastosowanie jedynie wobec naruszeń nie mających rażącego charakteru – ich wystąpienie jest bowiem samodzielną przesłanką wydania decyzji o zakazie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.

Przepisy Prawa o ruchu drogowym nie określają jakie naruszenia warunków wykonywania działalności gospodarczej mają charakter rażący. Niewątpliwie jednak za takie należy uznać naruszenie warunku określonego w art. 83 ust. 3 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym, tj. prowadzenie stacji kontroli pojazdów przez przedsiębiorcę w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono jego upadłość. Za taką kwalifikacją przemawia nie tylko podważenie rękojmi prawidłowego wykonywania czynności przez przedsiębiorcę znajdującego się w likwidacji lub w upadłości, lecz również i to, że wymienione naruszenia nie mogą być sanowane przez samego przedsiębiorcę. Tym samym w przypadku uzyskania informacji o otwarciu likwidacji wobec przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów należy podjąć działania w celu wydania zakazu prowadzenia stacji kontroli pojazdów przez takiego przedsiębiorcę.

Odrębną kwestią jest tryb w jakim powinno to nastąpić. Należy zwrócić uwagę, że w odniesieniu do przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów w odróżnieniu od diagnostów nie obowiązuje zasada, iż wydanie decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów może nastąpić jedynie w oparciu o ustalenia przeprowadzonej kontroli (por. przeciwna regulacja dotycząca diagnostów w art. 84 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym). Oznacza to, że właściwy miejscowo starosta uzyskując oficjalną informację o otwarciu likwidacji przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów powinien wszcząć z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wydania zakazu prowadzenia takiej stacji przez rzeczonego przedsiębiorcę. Zainteresowany będzie mógł się wypowiedzieć odnośnie stanu faktycznego w toku postępowania, w szczególności na etapie zagwarantowanego przez przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego prawa strony do ustosunkowania się do zgromadzonego materiału dowodowego (por. art. 10 §1 KPA).

W przypadku trudności w uzyskaniu oficjalnej informacji o otwarciu likwidacji przedsiębiorcy możliwe jest przeprowadzenie kontroli i ustalenie w tym trybie rzeczywistego stanu prawnego.

Z tych przyczyn udzielono odpowiedzi jak na wstępie.

Pon., 2 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski