Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Decyzja ZRiD – wywłaszczenie legalne nawet wtedy, gdy cel publiczny można zrealizować inaczej

Decyzja ZRiD – wywłaszczenie legalne nawet wtedy, gdy cel publiczny można zrealizować inaczej fotolia.pl

Tytuł to krótkie podsumowanie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który odniósł się do zarzutu Skarżącej twierdzącej, że wywłaszczenie może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy inaczej nie można celu publicznego zrealizować – i to niezależnie od tego, czy ma to miejsce według ustawy o gospodarce nieruchomościami, czy innych ustaw. Skarżąca w toku postępowania wskazywała na możliwość realizacji przedmiotowej inwestycji w innym kształcie przy osiągnięciu kompromisu z poszanowaniem przepisów dot. dróg publicznych – jednak Sąd uznał to za nieistotne z punktu widzenia specustawy drogowej.

WSA zwrócił uwagę na zasadniczą różnicę pomiędzy ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji a u.g.n. Przepisy specustawy mają bowiem w ocenie Sądu charakter wyjątkowy, o czym informuje już sam jej tytuł: „Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych”. Wojewódzki Sąd zauważył, że istotnie, na mocy art. 112 ust. 3 u.g.n. dopuszcza się wywłaszczenie nieruchomości na cel publiczny, jeżeli te cele nie mogą być zrealizowane w sposób inny niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości. W art. 11a ust. 1 specustawy nie ma mowy o tym zastrzeżeniu, aby brane były pod uwagę inne rozwiązania; tym bardziej, że ratio legis tej ustawy jednak wyraża jasno zamysł ustawodawcy, aby inwestycje drogowe były realizowane w taki sposób, aby zachowały techniczno-użytkową całość; również w przepisie art. 21 ust. 2 Konstytucji RP nie ma mowy o tym warunku – wskazał WSA.

W omawianej sprawie należało mieć zdaniem WSA także na względzie wymagania, jakie wynikają z § 15 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w zakresie szerokości jezdni oraz innych części składowych dróg. Jak stwierdził Sąd, bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego oraz związanie organów administracji publicznej treścią wniosku inicjującego postępowanie administracyjne dowodzi temu, że żaden uczestnik postępowania nie ma i nie może mieć wpływu na ostateczny kształt inwestycji. Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań technicznych inwestycji nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego – stwierdził Wojewódzki Sąd.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 września 2020 r., II SA/Po 326/20

Źródło: CBOSA

Pt., 2 Prn. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel