Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

GDDKiA o opłatach za autostrady w Europie dla samochodów do 3,5 tony

GDDKiA o opłatach za autostrady w Europie dla samochodów do 3,5 tony fotolia.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała krótkie zestawienie informacji dotyczących tego, czy przejazdy autostradami w danym europejskim kraju są bezpłatne, czy też płatne – a jeśli płatne, to w jaki sposób?

Bezpłatnie

W tych krajach Europy nie płacimy za korzystanie z sieci autostrad, dróg ekspresowych czy też pozostałych: Albania, Andora, Belgia (płatny przejazd tunelem łączącym Liefkenshoek z Antwerpią), Cypr, Czarnogóra (płatny przejazd tunelem Sozina), Dania (płatny przejazd mostem na cieśninami: Wielki Bełt i Sund), Estonia, Finlandia, Holandia (płatny przejazd tunelami: w Dordrecht oraz łączący Ellewoutsdijk i Terneuzen), Islandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Monako, San Marino, Szwecja, Wielka Brytania (płatne niektóre mosty oraz tunele). W Niemczech również nie ma opłat, choć miały zostać wprowadzone od października 2020 roku. Jednak Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakwestionował wprowadzenie tych przepisów, które w praktyce oznaczałyby płatność za autostrady dla obcokrajowców. Teoretycznie miały obowiązywać Niemców, ale w praktyce obywatele tego kraju mogliby odliczyć poniesione opłaty od podatku.

System winiet za korzystanie z dróg

W zależności od kraju można wykupić winiety tygodniowe, 10-dniowe, miesięczne lub roczne. System winiet preferencyjnie traktuje użytkowników, którzy codziennie lub bardzo często korzystają z płatnych dróg. Dla turystów, którzy dwukrotnie przejadą przez dany kraj, oznaczają proporcjonalnie wyższy koszt. Plusem jest brak bramek i kolejek. Winiety obowiązują w Austrii (dodatkowe opłaty za przejazd niektórych dróg i tuneli), Bułgarii, Czechach, Mołdawii (na wszystkie drogi), w Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii (dodatkowa opłata za przejazd tunelami: Munt la Schera i Grand St. Bernard) oraz na Węgrzech.

Za przejechanie określonej trasy

Kierowca płaci za faktycznie pokonany odcinek drogi. System wiąże się z bramkami poboru opłat i kolejkami spotykanymi bardzo często, nie tylko w szczytach wakacyjnych wyjazdów. W zależności od operatora poboru opłat funkcjonują systemy automatycznej opłaty za przejechanie bramki. W Norwegii działa automatyczny system poboru za przejechane odcinki dróg, tunele lub mosty, wykorzystujący urządzenie pokładowe lub odczytujący tablice rejestracyjne.

Tradycyjne bramki na autostradach spotkamy w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Francji (dodatkowo opłaty za niektóre mosty i tunele), Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Macedonii, Portugalii (rejestracja na pierwszej bramce potem automatycznie), Serbii, w Turcji (niektóre odcinki) oraz we Włoszech  (dodatkowa opłata za przejazd tunelami: Grand St. Bernard, Fréjus, Mont Blanc i Munt la Schera).

Źródło: www.gddkia.gov.pl

Pt., 14 Sp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel