Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Będzie drożej na A4 Katowice-Kraków od 1 października 2020 r.? GDDKiA próbuje odwieść koncesjonariusza od podwyżek

Będzie drożej na A4 Katowice-Kraków od 1 października 2020 r.? GDDKiA próbuje odwieść koncesjonariusza od podwyżek fotolia.pl

Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków, zamierza od 1 października 2020 r. podnieść stawki opłat za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie do 3,5 tony. W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wzrost stawek opłat jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy.

Okoliczności podwyżki do rozważenia

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. Jak informuje GDDKiA, nie posiada ona realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji Stalexportu w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. W stanowisku przesłanym do Stalexportu wskazuje m.in. na błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu.

Autostrady zarządzane przez GDDKiA bez podwyżek od lat

Patrząc przez pryzmat planowanego wzrostu opłat na odcinku zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska, Generalna Dyrekcja zwraca uwagę na to, że stawki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione.

Z autostrady na drogi lokalne

W ocenie GDDKiA planowana zmiana stawki opłat może prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym. GDDKiA zauważyła w tym kontekście, że już teraz część dróg określonych w załączniku do umowy koncesyjnej jest w sposób bardzo istotny obciążona ruchem i posiada znikome rezerwy przepustowości. W ocenie Generalnej Dyrekcji zaproponowany wzrost stawek opłat przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na tych drogach, co może istotnie negatywnie wpłynąć na możliwości obsługi przez nie ruchu lokalnego.

Pandemia a autostradowa podwyżka Stalexportu

Zdaniem GDDKiA koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej, gdyż w okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania obniżając stawki opłat.

Stanowisko skierowane przez Generalną Dyrekcję do koncesjonariusza można znaleźć tutaj.

Źródło: www.gddkia.gov.pl

Czw., 6 Sp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel