Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jazda bez prawa jazdy już w Sejmie

Jazda bez prawa jazdy już w Sejmie fotolia.pl

Do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, stanowiący część tzw. pakietu deregulacyjnego, wnioskowanego przez Ministra Cyfryzacji, który jest inicjatorem i autorem propozycji zawartych w projekcie w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku posiadania przy sobie i okazywania na żądanie uprawnionego organu kontroli ruchu drogowego dokumentu prawa jazdy,
  • rezygnacji z obowiązku posiadania nalepki kontrolnej,
  • nadania raportowi generowanemu z centralnej ewidencji pojazdów, z usługi „Mój Pojazd”, mocy dokumentu potwierdzającego dane zgromadzone w ewidencji,
  • wprowadzenia nowej usługi rejestracji online pojazdu zakupionego w salonie sprzedaży pojazdów samochodowych, która umożliwi rejestrację pojazdu nowego przez ten salon w imieniu kupującego,
  • uproszczenia przepisów o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w powiązaniu z systemem teleinformatycznym centralnej ewidencji pojazdów,
  • zmiany przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne w celu dalszego rozwoju usług świadczonych obywatelom za pośrednictwem publicznej aplikacji mobilnej.

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego wydała negatywną opinię wiążącą do tego projektu, uwzględniając, że projekt powoduje zmniejszenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z szacunkami projektodawców projekt nie będzie miał wpływu na powstanie nowych wydatków dla jst. Nie spowoduje też dodatkowych dochodów dla jst. Na zmniejszenie dochodów jst wpływ będą miały głównie takie zamierzone regulacje jak:

  1. zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu przez starostę,
  2. zniesienie obowiązku wydawania nalepki kontrolnej w procesie rejestracji oraz przy przerejestrowaniu pojazdu, a także jej wtórnika,
  3. wprowadzenie możliwości zachowania dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu,

w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli właściciel pojazdu składa wniosek o rejestrację pojazdu, który był zarejestrowany na terytorium RP i posiada tablice rejestracyjne zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami oraz utrzymane w należytym stanie i czytelne – które w ocenie projektodawców (wbrew stanowisku ZPP) jednocześnie znacznie zmniejszą zadania organów rejestrujących pojazdy.

W ocenie projektodawców, w wyniku wprowadzenia założonych regulacji (zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu, nalepki kontrolnej i wprowadzenia możliwości zachowania numeru rejestracyjnego pojazdu) szacunkowo zmniejszyłyby się dochody wszystkich jst o 80,92 mln zł + 54,75 mln zł + 90,49 mln zł = 226,16 mln zł, natomiast jednej jst średnio o 0,21 mln zł + 0,14 ml zł + 0,24 mln zł = 0,59 mln zł.

W procesie tworzenia prawa należy jednak mieć na uwadze duże oczekiwanie społeczne dokonania zmian w celu uproszczenia procedur związanych z rejestracją pojazdów, co będzie skutkować ułatwieniami dla posiadaczy pojazdów, zmniejszeniem obciążeń administracyjnych zarówno dla nich, jak i dla jst.

Projekt można znaleźć pod adresem: www.sejm.gov.pl.

Sob., 30 Mj. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka