Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny przejechał przez Kraków

Pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny przejechał przez Kraków fotolia.pl

Od Muzeum Narodowego do Cichego Kącika – to trasa, którą w nocy z 27 na 28 stycznia 2020 roku przejechał w Krakowie pierwszy tramwaj autonomiczny. Jazdę tramwaju bez udziału motorniczego zainaugurował prezydent miasta, Jacek Majchrowski. O tym, kiedy ruszyć, jaką obrać prędkość czy w jakim momencie otworzyć i zamknąć drzwi decydował komputer.

Autonomiczny tramwaj powstał w ramach projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych”. W dalszej perspektywie chodzi o wdrożenie tzw. „asystenta dla prowadzącego”, który będzie wspomagał motorniczego w jego pracy i nadzorował parametry jazdy, co przełożyć by się miało na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a w jego ramach przewidziano następujące etapy:

  • precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
  • zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
  • zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”,
  • ostatecznie – wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

W ramach projektu zaprojektowano i wykonano układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji Newag SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. Automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków jest możliwe dzięki nawigacji satelitarnej i pomiarowi przebiegu drogi. System zapewnia też precyzyjne sterowanie drzwiami, dzwonkiem, prędkością i hamulcem.

Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie: czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku, gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań, przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości, automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej, opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zapowiedział, że wkrótce zaprezentowany zostanie tramwaj, który na dystansie do nawet trzech kilometrów będzie mógł się poruszać bez sieci trakcyjnej. Również w tym roku miasto podejmie decyzję o zakupie kolejnych, nowoczesnych tramwajów.

Przy projekcie autonomicznego tramwaju z miastem współpracowała też Politechnika Krakowska. 

Źródło: Miasto Kraków

Czw., 30 St. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska