Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Śródlądowe drogi wodne – nowe rozporządzenie

Śródlądowe drogi wodne – nowe rozporządzenie fotolia.pl

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało datowany na 11 kwietnia 2019 r. projekt nowego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie śródlądowych dróg wodnych. Konieczność przygotowania omawianego projektu jest wynikiem – jak można się domyślić – wciąż stosunkowo nowej ustawy – Prawo wodne, która zmieniła podstawy do wydania określonych aktów wykonawczych.

Co nowego?

Należy wskazać, że w porównaniu z dotychczasowym rozporządzeniem w niniejszym rozporządzeniu (czy precyzyjniej – załączniku do rozporządzenia) jako śródlądowe drogi wodne zostały także ujęte m.in. jeziora Szeląg Mały i Mały Jeziorak, a także odcinek Motławy w starym korycie, tzw. Starej Motławy, do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi i rzeka Wisła Królewiecka.

Dlaczego te zmiany?

Dla Kanału Elbląskiego dodano jeziora Mały Jeziorak i Szeląg Mały, co – jak wskazują projektodawcy – ma związek m.in. z ruchem statku pasażerskiego i istniejącym już oznakowaniem nawigacyjnym. Na tych jeziorach w miesiącach od kwietnia do września uprawiana jest regularna żegluga pasażerska. Na odcinku od jeziora Szeląg Wielki do jeziora Szeląg Mały co roku wystawiane są znaki żeglugowej oraz oznakowywane są mosty. Ponadto na jeziorze Mały Jeziorak znajduje się przystań dla statku pasażerskiego.

Zgodnie z uzasadnieniem, na rzece „Starej Motławie” uprawiana jest żegluga pasażerska – kursują tramwaje wodne z regularnym rozkładem rejsów. Wymieniony szlak wodny jest oznakowany znakami nawigacyjnymi oraz znakami pływającymi. Szerokość szlaku żeglownego wynosi 20 m, głębokość tranzytowa to 1,6 m, a minimalny prześwit pod mostami ponad WWŻ wynosi 2,5 m. Promień łuku osi szlaku żeglownego 200 m.

Rzeka Wisła Królewiecka jest odgałęzieniem rzeki Szkarpawy. W latach 2006-2008 przeprowadzono gruntowną odnowę tego szlaku. Naprawiono i uruchomiono mosty zwodzone w Sztutowie i Rybinie, podniesiono linie wysokiego napięcia do wysokości 15 metrów, pogłębiono i uregulowano brzegi i wały przeciwpowodziowe. W ramach programu „Pętla Żuławska” powstały przystanie żeglarskie. Długość drogi wodnej wynosi 11+500 km. głębokość tranzytowa 1,2 m szerokość szlaku 15 m , promień łuku osi szlaku 100 m. W związku z tym w opinii autorów projektu należało dodać ją do wykazu.

Z projektem rozporządzenia można zapoznać się tutaj.

Czw., 2 Mj. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel