Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu – warunki i kryteria

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu – warunki i kryteria fotolia.pl

Resort energii przygotował dwa projekty rozporządzeń dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu: w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia ze środków Funduszu oraz szczegółowych kryteriów wyboru projektów do udzielenia wsparcia ze środków Funduszu.

Owe rozporządzenia stanowią wykonanie przepisów ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Wsparcie ze środków Funduszu – co stanowi materię ustawową – skierowane jest, w zależności od przedmiotu wsparcia, do określonych podmiotów. W dwóch przypadkach uprawnionymi do ubiegania się o środki są gminy oraz powiaty – i w tych przypadkach mówimy o środkach dotacyjnych.

Warunki

Co należy rozumieć pod tym sformułowaniem? Otóż projekt rozporządzenia zawiera w pierwszej kolejności pewne ogólne warunki dotyczące wszystkich typów przedsięwzięć. Są nimi m.in. wielkość zaliczki, jaka może być udzielona czy zakres umowy o udzielenie wsparcia. 

Zakup autobusów (i nie tylko)

Wsparcie publicznego transportu zbiorowego działającego w szczególności w aglomeracjach miejskich, uzdrowiskach, na obszarach, na których ustanowione zostały formy ochrony przyrody zgodnie z przepisami o ochronie przyrody, wykorzystującego biopaliwa ciekłe, inne paliwa odnawialne, sprężony gaz ziemny (CNG) lub skroplony gaz ziemny (LNG), w tym pochodzący z biometanu, wodór lub energię elektryczną (w tym wsparcie infrastruktury ładowania lub tankowania). O pozyskanie środków na ten cel mogą ubiegać się przedsiębiorcy świadczący na podstawie umowy usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego, gminy oraz powiaty. Projekt rozporządzenia w sprawie warunków określa poziom wsparcia oraz maksymalne jego kwoty, a także reguluje zagadnienie okresu trwałości projektu.

Natomiast w świetle projektowanego rozporządzenia ws. kryteriów, przy ocenie wniosków projekty będą oceniane np. pod kątem wpisywania się w politykę państwa w przedmiotowym obszarze, tj. wzrostu liczby pojazdów elektrycznych bądź pojazdów napędzanych gazem ziemnym, o których mowa w ustawie o elektromobilności i zgodności działań zaplanowanych do realizacji w ramach projektu do wsparcia z celami przyjętymi przez Radę Ministrów w strategii ponadregionalnej lub innym dokumentem strategicznym o zasięgu ponadregionalnym.

Kupno ekologicznych pojazdów

Wsparcie zakupu nowych pojazdów i jednostek pływających zasilanych biopaliwami ciekłymi, sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), w tym pochodzącym z biometanu, lub wodorem, lub wykorzystujących do napędu energię elektryczną. W tym przypadku o środki ubiegać mogą się wszystkie jednostki samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia w sprawie warunków w tym przypadku – podobnie jak w przypadku wsparcia dla środków publicznego transportu zbiorowego – określa poziom wsparcia oraz maksymalne jego kwoty, a także reguluje zagadnienie okresu trwałości projektu.

Według projektowanego rozporządzenia ws. kryteriów, owe kryteria będą co do zasady podobne w obydwóch przypadkach. Kryterium charakterystycznym tylko dla zakupu nowych pojazdów i jednostek pływających będzie kryterium efektywności kosztowej.

Z projektami rozporządzeń można zapoznać się tutaj.

Pt., 22 Mrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel