Publiczny transport zbiorowy – poszukiwanie optymalnego modelu trwa

Publiczny transport zbiorowy – poszukiwanie optymalnego modelu trwa fotolia.pl

7 stycznia 2019 roku w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie przedstawicieli ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego z Podsekretarzem Stanu, Ministrem Markiem Chodkiewiczem oraz pracownikami resortu zaangażowanymi w prace nad projektem nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Zasadnicze wątki

W trakcie spotkania dyskutowano zarówno na temat samych założeń zmian w systemie, jak i nad szczegółowymi rozwiązaniami. Ze strony przedstawicieli samorządów padło oczekiwanie co do przedstawienia przez stronę rządową źródeł finansowania dla projektowanych rozwiązań. Podkreślono, że bez zmian w zakresie finansów publicznych projektowane rozwiązania pozostaną tylko pustym tekstem i iluzją. Wstępne deklaracje Ministerstwa Infrastruktury mówią o tym, że rozważane jest wprowadzenie dopłat do wozokilometra. W jakiej formie i w jakiej wysokości – tego na razie resort nie ujawnia.

Ze zdecydowanym oporem ze strony szczególnie przedstawicieli samorządów województw spotkała się propozycja przypisania właśnie województwu samorządowemu obowiązku tworzenia i przyjmowania planu transportowego, która znalazła się w listopadowej wersji projektu. Jednak w tej kwestii stanowisko Ministerstwa pozostaje bez zmian. Podniesione zostały również – w tym ze strony Związku Powiatów Polskich – formułowane już wcześniej zastrzeżenia o charakterze fundamentalnym dotyczące tego, że w ramach owego planu transportowego będą przyjmowane linie, których organizatorami będą gminy i powiaty, co – mimo zgłaszania przez nie marszałkowi niezobowiązujących potrzeb – byłoby naruszeniem ich konstytucyjnie chronionej samodzielności. Ministerstwo ma wypracować koncepcję biorącą pod uwagę interes wszystkich zainteresowanych. Jednym z analizowanych rozwiązań ma być zastosowanie formuły związków komunalnych.

Innowacje

Zarówno ze strony dra Michała Wolańskiego ze Szkoły Głównej Handlowej, reprezentującego Związek Miast Polskich, jak i dyrektora Grzegorza Kubalskiego (ZPP) padły argumenty przemawiające za tym, że powinny zostać rozważone nowoczesne formy transportu publicznego, takie jak np. telebusy czy inne formy transportu publicznego „na żądanie”. Póki co, w ramach dyskusji przedstawiciele MI nie odnieśli się do tych propozycji.

Spotkanie zakończyło się prośbą ze strony Ministerstwa o czas do 11 stycznia br. na przemyślenie wszystkich kwestii poruszonych na spotkaniu.

Sob., 12 St. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel