Dobry rok dla PKP

Dobry rok dla PKP fotolia.pl

W 2018 roku spółka PKP Intercity realizowała wiele kluczowych inwestycji. Pierwsze efekty wieloletniego programu inwestycyjnego są już widoczne i pozytywnie oceniane przez pasażerów. Był to także szczególny rok pod względem wykonanej pracy przewozowej.

- Kolej jest ważną gałęzią transportu w naszym kraju i zależy nam aby nieustannie podnosić jakość świadczonych usług. Zmiany w tym sektorze są aktualnie jednymi z najbardziej widocznych w polskiej gospodarce, jako że realizowany jest jeden z największych programów inwestycyjnych. W perspektywie do 2023 r. polska kolej będzie nowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników. Podsumowując działania zrealizowane w 2018 r. z całą świadomością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Najważniejsze działania zrealizowane przez PKP Intercity w 2018 roku:

  • podpisanie i rozszerzenie umowy na zakup lub unowocześnianie taboru na ponad 2 mld złotych;
  • w wyniku rozstrzygniętych konkursów pozyskanie 654 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej dla projektów wartych ok 2 mld złotych;
  • od stycznia do listopada br. z usług przewoźnika skorzystało ponad 42,5 mln pasażerów. Prognozy na koniec 2018 roku wskazują na osiągnięcie ponad 46 mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku ubiegłym;
  • spółka kończy trzeci rok z rzędu na plusie – prognozowany zysk netto za 2018 rok wynosi ok 190 mln zł;
  • podpisanie umowy z producentem taboru na montaż i utrzymanie WiFi w 20 pojazdach Pendolino.

Pasażerowie

PKP Intercity odnotowało rekordową liczbę pasażerów w wakacje. Od początku czerwca do końca sierpnia 2018 roku z usług PKP Intercity skorzystało blisko 13,5 mln pasażerów.
W stosunku do ubiegłorocznego okresu letniego na taki środek transportu zdecydowało się ponad 8% więcej pasażerów. Przypomnijmy, że w 2017 roku z usług przewoźnika w wakacje skorzystało blisko 12,5 mln podróżnych. Wzrost popularności wakacyjnych podróży z PKP Intercity jest jeszcze bardziej widoczny, gdy tegoroczne wyniki porówna się z tymi z poprzednich lat. W 2015 roku w okresie letnim przewoźnika wybrało nieco ponad 9 mln osób, co oznacza, że obecnie pociągi PKP Intercity w wakacje wybiera aż 4,5 mln pasażerów więcej. Większość pasażerów PKP Intercity dokonuje zakupu biletów przez Internet. W roku 2018 z tego narzędzia skorzystało blisko 50% z nich. Udział kanałów samoobsługowych łącznie (Internet, aplikacje mobilne, biletomaty) stanowi ponad 54% sprzedaży. Z myślą o wygodzie pasażerów w 2018 roku m.in. udostępniono w aplikacji mobilnej sprzedaż biletów łączących różne ulgi: oferty Bilet Rodzinny, oferty Duża Rodzina oraz rozszerzono internetową sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity łączące Polskę i Niemcy.

Plany na 2019 rok

W 2019 roku PKP Intercity przewiduje dalszy postęp prac modernizacyjnych. Zaplanowana jest realizacja umów na modernizację lub zakup taboru i stacji postojowych obejmująca m.in.  dostawę lokomotywy elektrycznej z V=160 km/h (NEWAG) oraz modernizacja 3 innych, a także  modernizację ponad 150 wagonów. Planowane są także przetargi lub rozstrzygnięcia przetargów, które mają bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług przez PKP Intercity, w tym:

  • modernizacja 10 wagonów na wagony gastronomiczne,
  • zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych,
  • zakup 10 nowych (lekkich) lokomotyw manewrowych,
  • modernizacja 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74,
  • modernizacja 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/h,
  • modernizacja 13 lokomotyw manewrowych SM42 na dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną.

Przewoźnik przewiduje rozszerzenie internetowej sprzedaży biletów na kolejne połączenia międzynarodowe, w tym pociąg IC Nightjet oraz pociągi objęte taryfą NRT. Spółka pracuje nad wprowadzeniem rozwiązania umożliwiającego wskazania miejsca do rezerwacji na graficznym schemacie przy internetowym zakupie biletu dla wybranych pociągów obsługiwanych składami zespolonymi.
W przyszłym roku przewoźnik planuje także szereg usprawnień w zakresie dostępności oferty dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziane jest dostosowanie strony do standardów WCAG 2.0, poprawa poziomu dostępności aplikacji mobilnej dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku (VoiceOver), czy modernizacja formularza do zamawiania asysty, które powinny wpłynąć na poprawę komfortu podróży również dla tej szczególnej grupy pasażerów.

Więcej informacji tutaj.

Źródło: mi.gov.pl

Czw., 27 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk